Správná dýchací technika dokáže zefektivnit váš běžecký trénink

Začne to jen malým během, protože teď běhá každý. Postupně nás to začne bavit a nakonec už běžecké boty obouváme skoro každý den. Běh zkrátka láme rekordy v oblíbenosti. A s tím, kolik lidí začíná právě samo, roste i počet chyb, které dělají. Ona totiž správná technika běhu, není věc, kterou máme vrozenou, tu se musíme naučit. A dýchání patří mezi základy.

Běh je oblíbenou kardio aktivitou, díky které se zaručeně udržíte fit - a není k tomu třeba žádných dalších pomůcek. Vše, co vám bude stačit, je kvalitní běžecká obuv a správné oblečení. To však ještě nezaručuje kvalitu běhu. Díky správnému dýchání si trénink ulehčíte a získáte z něj pro své tělo ještě mnohem víc.

Technika dýchání

Ačkoliv je dýchání řízeno samostatně, můžeme do něj značně vědomě zasahovat, a díky tomu regulovat hloubku, frekvenci i intenzitu dýchání. A právě tyto faktory jsou důležité pro kvalitu tréninku, je proto důležité se na správné dýchání soustředit.

Pro běh je důležité správné okysličení těla a tak je ideální technikou dýchat hluboko do břišní dutiny, čímž dosáhnete intenzivnějšího okysličení a díky tomu vás běh tak rychle neunaví. S hlubokým nádechem je důležitý také hluboký výdech, který navíc napomáhá k rozšíření vitální kapacity plic.

Při mělkém dýchání se vzduchem plní pouze horní polovina plic a to je pro běh opravdu nevýhodné. Tělo se nestačí okysličovat a energii, kterou může věnovat běhu, musí věnovat vitálním funkcím. Hlubokým dýcháním dosáhnete lepší práce svalů, což zlepší nejen váš výkon, ale také celkové zdraví.

Co značí píchání v boku?

Především pokud s během teprve začínáte, může pro vás nalezení správné frekvence a intenzity dýchání být složité. Píchání v boku vás sice na zdraví neohrozí, ale jedná se o velmi nepříjemný jev, který dokáže trénink znechutit. V podstatě jde o křeč bránice, která, jako hlavní dýchací sval, by se měla pohybovat nahoru a dolů. Špatné dýchací návyky jí však brání v přirozeném pohybu a to vede k právě pocitům píchání v boku.

Právě proto je důležité myslet na hluboké dýchání do břicha, tak zvané brániční dýcháníDalší možností, proč vás v boku píchá může být nedostatečná pauza mezi jídlem a během. Pro zmírnění tohoto jevu vám mohou pomoci také správně fungující břišní svaly a střed těla, které omezí otřesy orgánů v dutině břišní, což vede k nepříjemnému píchání.

Jak dýchat?

Názory na to, zda dýchat nosem či pusou, se často velmi liší. Z fyziologického hlediska je pro lidské tělo vhodnější dýchat nosem, dochází totiž k ohřátí a pročištění vzduchu, který následně pokračuje do plic. Jestliže je to tedy možné, soustřeďte se spíše na dýchání nosem. Při vyšší zátěži toho však lze jen stěží dosáhnou, přirozeně tedy začnete dýchat ústy. Důležité je tělo zásobit dostatkem kyslíku, proto dýchejte tak, jak je vám to příjemné, aby nedošlo ke špatnému okysličování. Časem se díky tréninku naučíte povětšinou dýchat přes nos.

V neposlední řadě nevěřte tomu, že je třeba držet nějaký počet nádechů. Dýchání při běhu je velmi individuální, nelze proto stanovit přesnou frekvenci či intenzitu dechu, je proto důležité, abyste na to, jak správně dýchat, přišli hlavně tréninkem. V tomto případě platí, že je každý jedinečný a každému bude stačit něco jiného.

Mimochodem víte, že během můžete zlepšit svoji paměť a náládu?