Ty nejlepší články rovnou do mailu

Žlučníková dieta - zdravější, než zní

Jestli můžeme říct, že nás některá dieta pozitivně překvapila, pak je to rozhodně žlučníková. Je dokonce otázkou, jestli je to dieta nebo jestli bychom podle jejích doporučení měli preventivně a zdravě jíst stále. Každopádně nám se líbí.

K čemu je žluč a žlučník?

Žlučník je velmi důležitým orgánem pomáhajícím tělu trávit potravu. Toho dosahuje tvorbou a vylučováním žluči. Žluč samotná je tvořena vodou, kterou následují žlučové kyseliny, hlen, žlučové pigmenty, cholesterol, mastné kyseliny a fosfolipidy, anorganické soli a peptidické hormony. Tento koktejl látek pomáhá trávícím enzymům lépe proniknout do potravy a tedy i trávení samotnému. Další funkcí žluči je pomoc při vstřebávání tuků ze střeva. Neméně důležitá je také žluč pro vylučování cholesterolu z těla - právě ten se společně s dalšími látkami (i léčivy, jedy nebo minerálními látkami) vylučuje ve žluči a následně putuje trávicí soustavou ven z těla.

Pokud tělo přetěžujeme mastnými tučnými potravinami, nestíhá produkovat dostatek žluči. Žlučník se vyčerpá a může dojít k tvorbě žlučníkových kamenů. Stejně tak dochází při přetěžování žlučníku k pocitu těžkosti a plného žaludku.

Co je žlučníková dieta?

Žlučníková dieta dbá zejména na zásady zdravého stravování, kdy není žlučník přetěžován mastnými nezdravými potravinami. To má pozitivní vliv na trávení samotné, ale i na ostatní orgány. Hlavní zásady se dají shrnout do několika hlavních bodů:

 

  • Snídaně je doporučována v podobě něčeho lehkého, dobře stravitelného
  • V průběhu dne jíst každé 2 - 3 hodiny a alespoň 5 jídel, aby tělo stihlo vše v klidu strávit, ale zároveň nehladovělo
  • Všechna jídla se mají připravovat čerstvá a nedoporučují se následně ještě ohřívat
  • Ideálními jídly jsou vařená a dušená, naopak nedoporučuje se konzumovat tučná, s tukem pečená nebo smažená jídla
  • Je dobré se vyhýbat čerstvému pečivu, jídlům z polotovarů a ostře kořeněným jídlům
  • V neposlední řadě se má pít dostatečné množství neperlivé vody

Žlučníková dieta - potraviny

Obecně se při žlučníkové dietě doporučuje jíst libové maso. Z ryb pak ty druhy, které nemají tučnější maso (kapra, lososa nebo makrelu tedy vynechte). U ovoce a zeleniny obecně platí, že si je dopřát můžete, ale beze slupky. Ta se hůře tráví a mohla by kvůli tomu zatěžovat žlučník. Můžete jíst i pečivo kromě toho čerstvého. Dokonce i tuky v podobě másla nebo margarínu jsou povolené v rozumné míře, stejně tak si neodpírejte ani nízkotučné mléčné produkty.

Oproti tomu se vyvarujte slazených a perlivých nápojů, dále pak coly, silné kávy a rozhodně alkoholu. Smažená, fritovaná a tučná jídla jsou tím, co vynechte. Podobně i ovoce a zeleninu se slupkou - resp. tu slupku, dále pak nejezte luštěniny. Silně kořeněná jídla také vynechte.

Shrnutí

Koncept žlučníkové diety zní ze všech populárních diet poměrně rozumně - snažíte se při ní jíst jídla, kterými příliš nezatěžujete trávící systém a dbáte na zdravý jídelníček. A přesně tak by podle nás měl vypadat základ zdravého stravování.

Co vy na to?