Ty nejlepší články rovnou do mailu

Jaké výživové doplňky by měly ženy brát, pokud pravidelně posilují?

Suplementace výživovými doplňky u sportovců je jistě velmi složitou kapitolou. Je také důležité brát v potaz, že vše je v tomto ohledu vysoce individuální. O tom, zda je suplementace v podobě doplňků stravy nutná či nikoliv, rozhoduje více aspektů, jsou jimi:

  • Pohlaví
  • Věk
  • Váha
  • Fyzická zdatnost
  • Zdravotní stav
  • Stupeň zátěže
  • Frekvence zátěže

V tomto článku se zaměříme na cílovou skupinu žen, které pravidelně posilují. 

Je nutné si ze začátku ujasnit, že pravidelným posilováním rozhodně neznamená pár sedů lehů a výkopů v posilovně třikrát za týden. U těchto typů žen je doplňování stravy výživovými doplňky zbytečné.

Pokud vaše tělo nedostává v pravidelných intervalech opravdu vysokou zátěž, postačí k tvarování postavy č hubnutí vhodně sestavený jídelníček, který bude bohatý na všechny makro i mikro živiny.

Mnoho žen zbytečně holduje různým „doporučeným“ přípravkům jak na hubnutí, tak například pro nabírání svalové hmoty, což je vzhledem k intenzitě jejich tréninku spíše kontraproduktivní. 

Pokud se tedy nepovažujete za jedince s  vytíženým tréninkovým režimem, nemusíte se bát, že byste množství potřebných živin nedokázala pokrýt pouhou stravou.

Vhodná suplementace při vysoké tělesné zátěži

Jestliže se řadíte mezi sportovkyně, které tráví v posilovně opravdu hodně času a vašim cílem je něco více, než pouhé tvarování postavy, je individuálně vhodné, zařadit do stravy vybrané výživové doplňky. 

O co se jedná?

Pokud nedokážete pouhou stravou do těla dostat dostatečné množství plnohodnotných bílkovin (jste-li například vegetariánka či veganka), je vhodné zařadit jako suplement kvalitní plnohodnotný protein, který vám zajistí správnou regeneraci svalů po tréninku a podpoří tak přirozený svalový růst.

Vitaminy a minerální prvky

K proteinovým doplňkům je také dobré zařadit některé minerály a stopové prvky, například železo, hořčík, vápník a zinek, jež pomáhají tělu zvládnout procesy náročného tréninku a chrání ho před vnějšími vlivy.

Co se týče vitaminů, můžete zařadit vitamin C a jiné antioxidanty, které chrání tělo před zvýšeným oxidativním stresem. Také byste neměla zapomínat na B- komplex, nebo-li vitaminy skupiny B. 

Těchto vitaminů má mnoho lidí nedostatek a to nemusí být ani pravidelnými sportovci. Jejich nedostatečné množství se může projevovat jak snížením fyzického výkonu, tak například horším zvládáním stresu či neurologickými poruchami.

Některé zdroje pak uvádí vliv suplementace vitaminu D na podporu rozvoje svalové hmoty. Dostatek vitaminu D bychom si však zejména v zimních měsících měli hlídat naprosto všichni bez ohledu na fyzickou zátěž organismu.

Jak to shrnout?

Pokud opravdu pravidelně posilujete a vystavujte své tělo vysoké zátěži, není od věci suplementaci výživovými doplňky zvážit. Pokud jste však ve fázi rekreačního sportování pro udržení kondice párkrát do týdne, není nutné utrácet peníze za drahé preparáty, jež jsou ve většině případů naprosto zbytečné.

Možná budete mít dobrý pocit, že do svého těla dáváte něco, co je zdravé, ale věřte, že nic se nevyrovná pestré a vyvážené stravě založené na kvalitních potravinách. 

Jestliže je skladba vašeho jídelníčku úměrná vašim potřebám a vy dokážete přijmout všechny potřebné živiny přirozeným způsobem, je suplementace výživovými doplňky ve vašem případě naprosto zbytečná.

Co vy na to?

Bylinkoviny moc pomahají. Osobně jsem využila a na učinky jsem nemusela dlouho čekat.

Od Jana v Neděle 05. Červen 2016 19:30 IP adresa zaznamenána