L-Karnitin - spalovač tuků nebo vašich peněz při hubnutí?

L-Karnitin (L-Carnitine) je aminokyselina, která je tělu vlastní. Je součástí metabolismu - laicky řečeno pomáhá tuk dostat do svalu, kde je využit jako zdroj energie. V současnosti je používán ve velké míře jako "spalovač tuku", tedy potravinový doplněk. Často je propagován jako doplňek, díky jehož konzumaci můžete rychleji shodit špeky.

L-Karnitin sám o sobě nefunguje jako požírač tuku, tedy nemá smysl ho konzumovat v obrovském množství. Na druhou stranu se používá v medicíně v případech, kdy si ho tělo nedokáže vyrobit dostatek. Na zdravé jedince má jeho konzumace účinky pouze malé, zato dokáže hodně pomoci udržovat funkční přeměnu tuků lidem s určitou srdeční chorobou, cukrovkou nebo rakovinou. 

Jak funguje?

Mitochondrie jsou membránově obalené organely, které v našich buňkách zajišťují výrobu energie. A to právě i prostřednictvím oxidace mastných kyselin. L-Karnitin v tomto procesu zajišťuje přesun mastných kyselin do mitochondrie a zároveň pomáhá přesouvat metabolický "odpad" pryč z mitochondrie. Nejvyšší koncentrace L-Karnitinu se nachází v srdci a kosterních svalech, stejně jako v mozku.

Pomáhá hubnout?

Podle amerického Národního institutu zdraví i přes dvě desetiletí výzkumu se nepodařilo potvrdit konečný efekt na sportovní výkony nebo ztrátu hmotnosti při podávání L-Karnitinu zdravým jedincům. Při výzkumu se zjistilo, že ani podáváním L-Karnitinu se u zdravých jedinců nezvyšuje jeho hladina v těle. Avšak poruchy mitochondrií způsobené stárnutím dokáže L-Karnitin zpomalit.

Přínosy L-Karnitinu

V případě poruchy metabolismu nebo oběhu nemusí být vaše tělo schopné produkovat dostatek L-Karnitinu, případně ho nemusí být schopno přemisťovat na potřebné místo. Nedostatek L-Karnitinu byl vypozorován v případech kardiovaskulárních onemocnění, cukrovky, rakoviny, HIV a při nemocích ledvin. V těchto případech podávání L-Karnitinu může pomoci obnovit funkční metabolismus a vést ke snížení hmotnosti. Zároveň denní dávka 2 - 3 g L-Karnitinu pomáhá zlepšit hybnost spermií.

Co je jeho přírodním zdrojem?

Nejlepším přírodním zdrojem L-Karnitinu je maso. Červená masa jsou nejbohatším zdrojem, následuje kuřecí, ryby a mléko a mléčné výrobky. 100 g hovězího masa obsahuje cca 90 mg L-Karnitinu. Pro porovnání hrnek plnotučného mléka cca 8 mg, 100 g rybího masa cca 5 mg a 100 g kuřecích prsou cca 4 mg. Z běžné zdravé stravy přijme člověk cca 60 - 180 mg L-Karnitinu denně, vegetariáni pak pouze 10 - 12 mg.

Má vedlejší účinky?

Jako každý doplňek stravy, i L-Karnitin může u některých lidí mít vedlejší účinky. Nejčastěji jimi bývají:

  • žaludeční potíže - např. nevolnost, zvracení, bolesti břicha, křeče a někdy průjem.Tyto potíže bývají pouze mírné a byly pozorovány u lidí, kteří přijímali L-Karnitin v množství větším než 3 g denně.
  • zápach po rybách - tyto příznaky byly pozorovány opět u lidí přijímajících více než 3 g L-Karnitinu denně. Jejich pot a hlen nepříjemně zapáchal rybinou.
  • potlačení funkce štítné žlázy - pravidelné dlouhodobé podávání dávky 2 - 4 g L-Karnitinu denně může vést k potlačení funkce štítné žlázy. To může být z lékařského hlediska přínosné pro pacienty s toxicitou štítné žlázy a naopak nebezpečné pro pacienty se sníženou funkcí štítné žlázy.

Závěrem

Ačkoliv je L-Karnitin prezentován jako téměř zázračný spalovač tuků, zatím nebyly oficiálně potvrzeny (ale ani vyvráceny) jeho účinky na redukci hmotnosti u zdravých jedinců užívajích ho jako doplňek stravy. Víme alespoň, jak v našem těle funguje a že může být prospěšným pomocníkem pro lidi s některými nemocemi. Pro zdravé jedince pak při touze po zhubnutí platí základní pravidla zdravého života, bez nichž kila dolů nepůjdou. Proto si příště, až vám budou L-Karnitin nabízet, rozmyslete, jestli nebude lepší peníze investovat do zdravé stravy.

 

 

 

Co vy na to?

Mě karnitin fungoval jedině se synephrinem (v tohmle https://fitkram.cz/nutrend-carnitine-60-000-synephrine-3686) ale jelikož je tam látek víc tak nemohu říct která z nich mi pomohla víc. Každopádně jsem shodila přibližně dvě a čtvr kila za měsíc a půl takže jsem spokojená a pokračuju. Je to ale taky hodně o dietě a dodržování jídelníčků (s čímž mám občas problémy :D ale kdo ne)

Od Lenka v Pondělí 22. Srpen 2016 10:19 IP adresa zaznamenána