Padá na vás podzimní splín? Zatočte s ním

Podzim už je v plném proudu, zimní čas nám zkracuje dny, dlouhé večery trávíme doma u televize nebo počítače a ráno se nám za pološera či úplné tmy vstává hůř než v létě. Mnoho z nás podzim nesnáší a nemůžeme se dočkat jara. Přesto existuje pár zaručených způsobů, jak zatočit se splínem a přežít zimní období s úsměvem na rtech.

 

Podzimní deprese není žádný výmysl. I vědci potvrzují, že mnozí lidé jsou v tomto období podrážděnější, unavenější a mnohem hůře se mohou soustředit. Někdo říká, že má podzimní depresi, jiný to nazývá splínem, další pro to nemá jméno ale zimu totálně nesnáší. Slunce je mnohem méně, stává se, že ho na obloze nezahlédneme i několik dní v řadě, tma je čím dál dříve, je lezavé počasí, málo světla, je nám chladno. Kdo by v takové době chodil s úsměvem od ucha k uchu? Leda blázen. Nebo ten, kdo ví, jak si zimu užít stejně jako jiná roční období.

 

Barvičky a světlo

Lidský organismus potřebuje denní světlo, to umělé nám ho nahrazuje jen velmi nekvalitně. Zatímco v letních prosluněných dnech to není problém, od podzimu jsme na tom hůř. Kdo tak trpívá splíny, měl by si pořídit speciální stolní lampu, která dokáže vyzařovat intenzivní světlo o hodnotě 10 000 luxů. Je to jako takové malé domácí slunce, u kterého stačí posedět půl hodiny či hodinu, než vyrazíte do práce či za dalšími povinnostmi, a budete se cítit jako znovuzrození. Pokud se vám do nákupu nechce, můžete se na fototerapii objednat a občas na ni docházet pro zlepšení nálady.

Pakliže o ní máte své pochybnosti, zkuste si rozzářit den alespoň jasnými barvami. Ty venku v tomto období nepotkáte, tak si je vezměte na sebe – vsaďte na žluté, oranžové a červené odstíny, a to ať už jde o oblečení, doplňky či cokoliv jiného. Pouhý pohled na barvy vám rozjasní den a zlepší náladu.

 

Zlepšete si náladu

Špatnou náladu můžete zahnat nejen mlsáním, které vám vlije sice energii do žil, ale nepěkně se odrazí na vaší postavě, ale může to jít i zdravěji. Díky sportu se do těla uvolňuje mimo jiné hormon štěstí – endorfin, který nám okamžitě zlepší náladu. Nemusíte jít hned do posilovny, stačí si jít zaběhat, zajezdit doma na rotopedu nebo si zajít zacvičit třeba s kamarádkou či na nějaké skupinové lekce – jógu, cvičení pro ženy a tak dále. Pomoci vám mohou i meditace, které zároveň zklidní mysl a zaženou stres. A pak si klidně dejte i tu kostičku čokolády, po zdravém pohybu se to úplně ztratí a vám bude ještě lépe.