Jak posílit imunitu a být stále fit?

Zima je v plném proudu, období mrazů a sněhu se střídá s téměř jarními teplotami a deštěm a na naši imunitu je to mnohem větší nápor, než tušíme. Pokud ji máme oslabenou, hrozí nám, že se až do jara budeme potýkat s virózami a nachlazením. Proto je nejlepší prevencí imunitu posilovat, kdykoliv to jde.

 

Naše imunita úzce souvisí s naším životním stylem. Kdo žije a stravuje se nezdravě, moc nechodí ven, vyhýbá se pohybu a svůj život spíš přežívá než prožívá, tomu hrozí víc zdravotních komplikací než těm, kdo žijí přesně opačně. Ti totiž mnoha svými činnostmi a zvyky nevědomky posilují i svou imunitu a chrání se tak před mnoha nemocemi. Imunitu můžeme posilovat ovšem i cíleně, a to aniž byste se ládovali spoustou potravinových doplňků a vitaminů ve formě tablet.

 

Strava, pohyb, otužování

Základem silného organismu a odolného imunitního systému je zdravá a vyvážená strava. Kdo v potravě přijímá hodně vitaminů, minerálů a dalších látek, ten posiluje své tělo a napomáhá jeho správnému a bezchybnému fungování. K tomu je vhodné mít často i pohyb, ideálně na čerstvém vzduchu. Stačí i obyčejná chůze, třeba svižnější procházka, ale žádný sport není na škodu. Neměli byste ho zanedbávat ani v zimě, protože při správném oblečení můžete venku cvičit téměř kdykoliv. A s tím souvisí ještě další položka pro nezdolnou imunitu – otužování. Kdo si doma vytápí na 27 stupňů Celsia a ven v nevlídném počasí či mrazu nevystrčí ani nos, ten si koleduje o virózu, sotva přijde někam mezi lidi. Ideální domácí teplota je kolem 20 stupňů, v noci klidně chladněji a důležité je nebát se chladnější vody. Díky tomu pak pro tělo není pobyt venku takový šok.

 

Pomůže i příroda

Pokud cítíte, že i přes ideální životosprávu se o vás pokouší nějaká nemoc či nachlazení, můžete je zahnat pomocí přírody. Kromě konzumace ovoce to mohou být i další potraviny či rostliny, které naší obranyschopnosti pomáhají. Imunitu posiluje konzumace hlívy ústřičné, zázvoru, cibule či medu. Svůj vliv má i pití slivovice či čaje s rumem, i když samozřejmě v rozumném množství.  Z rostlin pak pomáhá máta či rýmovník, ale také meduňka a rakytník. A jako prevenci můžete také denně pojídat strouzek česneku.