Ne vždy se cvičit sám vyplatí. Trenér hlídá cviky i vaše zdraví

Jaká je největší chyba sportovců - samouků? Odkoukat cviky na sociálních sítích nebo z internetových videí a vrhnout se bezhlavě do cvičení. Člověka, který se sice s dobrým úmyslem, ale bez znalostí, pustí do cvičení, brzy čeká zklamání. V tom lepším případě na sobě nebude pozorovat změny tak rychle, v tom horším přetíží některý ze svalů nebo kloubů a bude trpět bolestí. Bolest, zklamání i nulové výsledky pak často vedou k tomu, že přestaneme cvičit úplně.

Trenér hlídá pohyb i vaše zdraví

V těle existuje mnoho svalů s různými funkcemi a zajišťujícími různé pohyby. Běžně ale člověk zná jen několik z nich - třeba "břišáky", biceps nebo prsní sval. Aniž by zjišťoval víc, v posilovně pak cvičí podle obrázků na posilovacích trenažérech s dojmem, že jakékoliv cvičení na onom stroji mu pomůže k vypracovanějším svalům z obrázku.

"Kvalitní trenér zná do detailu nejen umístění jednotlivých svalů, ale i přesně chápe, jak které pracují," říká Vladimír Hirka, odborný garant pražského Vital Institutu, který má sám více než dvacetiletou praxi fitness trenéra. "Díky tomu trenér musí umět nejen poradit s provedením jednotlivých cviků, ale hlídá i člověka, aby si zbytečně neničil zdraví špatným pohybem nebo přetěžováním jedné skupiny svalů na úkor ostatních."

Trenéra tak vybírejte i podle toho, že vám dokáže sám od sebe detailněji - ale srozumitelně - vysvětlit, jak jednotlivé svaly při různých situacích fungují. Měl by rozhodně být tím člověkem, který vás naučí v první řadě umět používat naplno vaše tělo a až pak s vámi projít cviky s činkami nebo na trenažérech.

Co vás s trenérem čeká

Zapomeňte na představu, že přijdete na první hodinu a trenér vám bez rozmyšlení připraví tréninkový plán. Nejprve vás čeká tzv. diagnostika. Při ní trenér potřebuje zjistit, v jakém stavu jsou vaše svaly, kosti ale i držení těla a schopnost správně dýchat. Díky tomu byste se i vy o sobě měli dozvědět, v jaké kondici vaše tělo je a na čem bude potřeba pracovat nejdříve. Spolu pak také naplánujete, v jakém horizontu je reálné dosáhnout vašeho cíle - ať už to bude hubnutí, vytvarování postavy nebo nabrat svalovou hmotu.

Po diagnostice vašeho těla přistoupí trenér k tomu, že vás začne krok za krokem učit - nejprve správně dýchat, abyste zaktivovali jádro těla (jinak také nazývané hluboký stabilizační systém). Už samotné dýchání vás pravděpodobně zaskočí. Chvilku vám potrvá, než se naučíte dýchat do břicha místo "do hrudníku", jak jste celý život zvyklí. Už i tento první krok - zpevnění tělesného jádra a správné dýchání - vám umožní začít správně trénovat samotné cviky. Trenér tu po vašem boku bude člověkem, který vás nejen učí, ale i motivuje a pomáhá po celou dobu cvičení.

Nechcete trenéra? Základy získáte také na workshopech

Ne každému je ale příjemné trávit celou dobu cvičení i všechny cviky pod dohledem trenéra. Obvykle tak lidé jen "odkoukávají" cviky potichu od ostatních - třeba i od těch, kteří pod vedením trenéra cvičí. Vy buďte chytřejší. Základy zdravého cvičení se můžete naučit snadno sami během workshopu na dané téma. Profesionální vzdělávací instituce je pořádají často pro veřejnost o víkendu nebo ve večerních hodinách v týdnu.

"Zájem o workshopy, kde se lidé od profesionálů učí zpevnit tělo a cvičit základní i složitější cviky, je v poslední době velký," doplňuje Hirka z Vital Institutu. "Aby lidé dostali ty nejkvalitnější informace, necháváme tyto víkendové lekce vést jen ty lektory, kteří jsou špičkou."

Workshopy zaměřené na zdravý životní styl pořádané v Praze a Brně najdete zde