Staří a nemocní. I ve vyšším věku lze se udržet fit

Když se podíváme na seniory, u většiny z nich se setkáme s nějakou nemocí, ať už akutní či chronickou, či jiným zdravotním neduhem. Málokdo si i ve vyšším věku dokáže udržet pevné a stabilní zdraví. Ale za nemoci si přitom z velké části můžeme sami, a když o své tělo budeme dostatečně dobře pečovat, vyhnou se nám a budeme i v důchodu fit.

Začít se sebou něco dělat můžete v každém věku. A platí, že čím dříve začnete, tím je větší šance, že snížíte riziko postižení vašeho organismu různými nemocemi. Neplatí totiž, že vás ve vyšším věku nutně musejí bolet klouby, budete trpět zadýcháváním, budou vás bolet záda a nohy, budete mít potíže se srdcem, tlakem či cholesterolem. Některým chorobám se sice vyhnout nemůžete, ale velké části z nich se díky zdravému životnímu stylu a pohybu můžete ubránit.

Podpořte imunitu

To, jestli vás postihne nějaká nemoc, závisí z velké části na síle vašeho imunitního systému. Kdo chodí málo ven, málo se hýbe, jí málo ovoce a zeleniny a jeho strava je nevyvážená a nezdravá, ten nemůže mít pořádnou obranyschopnost. A i když v mládí to třeba ani nepozná, s přibývajícími léty se to nutně musí někde projevit. Takže základem je posilování imunity, což značí v podstatě otužování ducha i těla. Měli byste tělu dopřávat dostatek vitaminů i minerálních látek a omezit příjem škodlivin, tedy zejména zbytečných tuků a cukrů. Nemusíte se připravit o to, co máte rádi, ale zkuste svůj jídelníček alespoň trochu proměnit či vylepšit zeleninovými pokrmy a ovocem. Kromě toho myslete na pohyb, protože zejména pobyt na čerstvém vzduchu tělu výrazně pomáhá. I kdyby mělo jít jen o delší procházky, ideálně ve svižnějším tempu a několikrát týdně. Pokud se začnete hýbat, posílíte tým svaly, klouby vás nezačnou předčasně bolet, nebudete mít problém se zadýcháváním a celkově se budete cítit mnohem lépe, což vám vydrží i v dalších letech.

Užívejte si relax

Organismu můžete prospět i jinak, a to mnoha relaxačními činnostmi. Už naši předci věděli, že otužování je velmi zdravé a prospívá imunitě, proto je vhodné spolehnout se také na něj. Začněte při sprchování používat o něco chladnější vodu a neužívejte si jen horkou sprchu. Snižte doma topení a nepřehřívejte své tělo – ostatně ani přetopený suchý vzduch tělu neprospívá. A když máte rádi teplo, zajděte si čas od času do sauny, protože její pozitivní účinky na zdraví jsou prokázané. Stejně tak je dobré dopřát si občas masáž či jinou wellness proceduru, protože i ty vám pomohou vyřešit jak ty začínající potíže, tak mohou zabránit propuknutí těch ještě neobjevených. A čím častěji budete na podobné relaxační aktivity docházet, tím lépe pro vás. Můžete si je užívat, těšit se na ně a v budoucích letech se vám investované peníze bohatě vrátí v podobě pevného zdraví.