Ty nejlepší články rovnou do mailu

Čím si spolehlivě zničíte zdraví? Dlouhodobým sezením

Nedávno proběhla médii "objevná" zpráva, že dlouhodobé sezení škodí zdraví. Ne, že bychom toto už dávno nevěděli, ale když se o tom opět média zmiňují, je dobré podívat se na sezení v širším úhlu pohledu.

Příště, až se přistihnete v kanceláři, že kroutíte hlavou nad kolegou, který se rád protahuje, pořád se prochází nebo třeba často během telefonátu stojí, vzpomeňte si, že vlastně dělá dobře.


Sezení - nebezpečí pro vaše zdraví

Sedavý způsob života se rozmohl až během minulého století. Do té doby museli lidé pro svou obživu většinu dne být v pohybu. Na sezení byl čas jen během krátkých chvil na odpočinek nebo večer u večeře. Lidské tělo je tak za tisíciletí zvyklé na pohyb a právě pohyb je to, co v těle dokáže zajistit správné fungování procesů, rozproudit krev, zatížit a tím budovat svaly, spalovat tuk, probrat nás a zlepšit nám náladu.

A sezení - to dlouhodobé - je pravým opakem. Právě kvůli němu a téměř nehybnosti těla sami sobě škodíme. Vše, co pohyb pro naše tělo zajišťuje, sezení jako by smazalo.

Co způsobuje dlouhodobé sezení

Pokud sedíte více hodin denně a nedopřáváte tělu pohybu, vědci potvrzují, že takové chování vede k zvýšené hladině triglyceridů (tedy tuků) v těle, snižuje hladinu HDL chlesterolu (tedy toho dobrého), snižuje citlivost na inzulín, zpomaluje metabolismus látek a zároveň má negativní vliv na pevnost kostí.

Právě tyto důsledky dlouhodobého sezení mohou vést k médii zmíněným onemocněním jako je cukrovka, srdeční nemoci, vysoký tlak, infarkt a dalším.

Jak dlouho sedět znamená riziko

Podle několika pokusných pozorování je hranice pro zvýšený výskyt chronických nemocí souvisejících s dlouhodobým sezením na hodnotě 4 hodiny. Pokud tedy sedíte každý den déle než přibližně 4 hodiny, koledujete si. Zkuste to změnit co nejdříve a zapněte si na každou hodinu budík, upomínku nebo nějaký alarm, abyste se šli alespoň na 5 minut projít a rozhýbat tak svaly.

Cvičíte? Ani vy nejste z obliga

Možná berete rady s nadhledem a říkáte si - po práci chodím cvičit, tak se mě to netýká. Bohužel týká. Uvažování, že celý den se nemusím hýbat, protože pak vše za hodinu doženu v posilovně, je pobné jako myslet si, že když celý den nejíte, bude v pořádku večer toho sníst co nejvíce. Tělu to také nepomůže.

Procesy související s negativním vlivem dlouhodobého sezení se dějí v těle, ať cvičíte pravidelně nebo ne. Vaší nespornou výhodou, když se pravidelně každý den hýbete, je lepší kondice a tedy i vaše tělo je schopné lépe se vyrovnávat s různými situacemi.

Jak proti dlouhodobému sezení bojovat

Úplně jednoduše - pravidelným pohybem. Myslíme tím vstát ideálně každou hodinu od stolu a jít se alespoň na pět minut projít. Projít jako opravdu chodit, nestačí dojít do kuchyňky, udělat si tam kafe (při tom 3 minuty stát a čekat, až se uvaří voda) a vrátit se. Právě chůze je totiž tím, co vám může nejlépe a nejlevněji pomoci.

K tomuto pohybu zařaďte pravidelný pohyb do svého programu - ideálně alespoň půl hodiny denně - a budete vyzbrojeni na svou kancelářskou práci.


Tyto články vás také zaujaly:

Co vy na to?