Chcete být svěží a plní energie? Víme, co nejíst

Existují jídla, po jejichž zkonzumování s cítíme jako zbití, sotva se ploužíme, padají nám oči a strašně se nám chce spát. Když si takové jídlo dáme v obědové pauze v práci, je s naším výkonem konec. Čemu se proto raději vyhnout?

 

Je jasné, že pokud si k obědu dáme svěží salát, cítíme se po něm lehcí, oči se nám neklíží a díky zelenině jsme plní enegie a chuti něco dělat a dokázat. Jenže to bychom nesměli být Češi – většina z nás totiž k obědu (případně i večeři) nevolí saláty. Milujeme tučná a smažená jídla, dopřáváme si sladké laskominy a jíme zkrátka tak, že dietologům se z toho protáčejí panenky. A i když se tohohle hřešení často nehodláme za žádných okolností vzdát, je dobré vědět, kterým jídlům se vyhnout, abychom kvůli jejich dlouhému a náročnému trávení nepřišli o veškerou energii.

 

Pozor na polotovary

Pokud si dáme lekhké, zeleninové jídlo, náš organismus ho stráví velmi snadno. Pokud si dáme bůček, vepřo-knedlo-zelo či smetanovou omáčku, trávení trvá mnohem déle, tělo na něj musí vynaložit hodně energie a ta nám pak samozřejmě schází jinde. A nejhorší ze všeho jsou zřejmě polotovary. Jsou totiž nacpané různými dochucovadly, takže našemu jazyku lahodí a rádi si je dopřáváme (protože jsou samozřejmě rychlé na přípravu a my jsme často líní zdlouhavě vařit), ale náš organismus z nich příliš nadšený není, protože než takové jídlo zpracuje, trvá mu to dlouho.

 

Zrádné maso

Zatímco ryby a kuřecí maso jsou doporučovány, u dalších druhů masa bychom si měli dát pozor na to, kdy je jíme a hlavně v jakém množství. Těžko trávíme vepřové a hovězí maso, takže pak jsme malátní a ospalí. To bychom ale asi čekali. Mnohem zrádnější je ovšem krůtí maso, které na nás má stejný efekt. Jak je to možné, když všichni říkají, jak je zdravé? Ono také je, jenže obsahuje aminokyselinu nazývanou Tryptofan, kerá je sice potřebná, jenže se vstřebává dlouho a těžce.

 

Jen ne sladkosti

Pokud se cítíme unavení a ospalí, často nás to vábí k něčemu sladkému – máme pocit, že si tak dobijeme energii a dokážeme zase normálně fungovat. A ono to tak je, ale jen velmi krátkodobě, protože tyhle rychlé cukry vzápětí vyprchají, neboť tělo zvýší hladinu inzulinu. A nás to láká sáhnout po nějaké další dobrotě. A dostáváme se tak do začarovaného kruhu, do něhož je lepší vůbec nevstupovat.