Jídlo

Jídlo je základní lidská potřeba, bez něj bychom nebyli. Není ale jídlo jako jídlo a tak je třeba pečlivě zvážit co do sebe dostáváme. Právě k tomu je zde naše rubrika, která vás provede vším, co potřebujte o jídle vědět.

media

Vláknina není jen divná hmota, pochutnejte si na ní doopravdy

Kdo má problémy se zažíváním a vyprazdňováním, koho trápí kila navíc a nemůže se jich i přes veškerou snahu zbavit, ten by měl vsadit na vlákninu. Naše tělo ji nejen potřebuje ke správnému fungování, ale právě ona nám pomáhá i v mnoha ohledech. Výborně funguje v trávicím traktu, díky tomu je doporučována nejen na akutní či chronické potíže, ale i lidem, kteří se snaží zhubnout a udržovat si štíhlou figuru. Leckdo si ji ale vybaví jako tu podivnou hmotu z lékárny a kvůli tomu se jí brání jako něčemu naprosto odpornému – což u vlákniny v přirozené podobě rozhodně není pravda.
media

Češi jedí málo vlákniny, přitom je pro naše zdraví zásadní

Pro zdravý a správně fungující organismus je vláknina naprosto nezbytná. Dokáže napravit trávení, ale i pročistit trávicí soustavu, přitom si jí my Češi dopřáváme jen minimum. Většina z nás ji nepovažuje ani za důležitou součást jídelníčku - trendy jsou teď bílkoviny, vláknina pozornost moc nezískává. A to je škoda.
media

Kolik vitamínů ztrácí potraviny při tepelné úpravě a jak ztrátu minimalizovat

Vitaminy jsou základní a pro naše tělo nezbytné živiny, které ke správné funkci organismu i všech procesů potřebujeme. Proto je důležité je přijímat v dostatečném množství, ideálně v přírodní podobě. Problémem vitamínů však je, že tyto látky jsou málo odolné vůči vnějším faktorům. K jejich poškození může dojít vlivem tepla, světla i vzduchu, a tedy i při obyčejném vaření.
media

Cvrček jako cibule - obojí jsou superpotraviny

Když se snažíme jíst zdravě, tak do svého jídelníčku obvykle zařazujeme hodně ovoce a zeleniny, libové maso a zdravější přílohy. Omezujeme cukr a tuk, vyhledáváme tmavé pečivo. Ale existují i potraviny, kterým se spíše vyhýbáme nebo bychom je ani ve snu nechtěli pozřít, ale přitom našemu tělu přinášejí spoustu důležitých látek. Někdy se jim říká superpotraviny, ale někdy jde o úplně obyčejná jídla, která ovšem cíleně vynecháváme nebo se špatnou úpravou připravujeme o jejich zázračné účinky.
media

Svaly potřebují živiny i v noci, nenechte je hladovět

Při aktivním stylu života jsou spánek a odpočinek nezbytné pro správnou regeneraci svalů i pro jejich růst. Pro tento proces je ale velmi důležitý dostatek živin, a to nejen přes den. Svalová vlákna živiny potřebují i přes noc, aby zvládla opravit co nejvíce namožených a poškozených částí a zároveň aby mohla růst. Vylepšete proto svůj jídelníček o několik potravin, která svalům pomohou i v noci.
media

Máte při hubnutí pořád na něco chuť? Pomůže i energetická denzita potravin

Jistě to znáte, obzvláště pokud s dietou nebo s větší změnou ve svém jídelníčku začínáte. Pro vaše tělo může být těžké zvyknout si rychle na novou stravu, zejména pokud výrazně omezíte příjem cukru v podobě sladkostí a různých pochutin. Existuje však několik nápadů, díky kterým můžete chutě na sladké nebo nezdravé výrazně omezit. Vám tak už nic nebude bránit v úspěšném hubnutí.
media

Nakoupili jste si zásoby a teď nevíte, co s nimi? Použijte jen ty zdravé

Na začátku pandemie koronaviru se řada lidí doslova zbláznila. Vzali obchody útokem, zahltili objednávkami e-shopy s potravinami i rozvozové služby. Extrémní zájem byl hlavně o trvanlivé potraviny v čele s konzervami. Vypadalo to, jako kdyby měla vypuknout válka, obchody měly co nevidět zavřít a jídlo by mělo dojít. Teď se situace vrací k normálu, řada lidí má pořád své trvanlivé zásoby a najednou neví, co s nimi.
media

Nastartujte své tělo, začněte u trávení

S příchodem krásných teplých dní má hodně lidí také větší motivaci začít se o sebe starat a žít zdravým životním stylem. Při té příležitosti se skvěle hodí dát si dohromady své zdraví a začít se dá právě u trávicího traktu. Právě jeho kondice pak ovlivňuje celkový náš stav. Co tedy nejsnáze udělat?