Vážíte příliš? Přesto možná nejste obézní

Když vlezete na váhu, protočí se vám panenky a v duchu si zoufáte nad číslem, které se vám tam zobrazujete? Máte pocit, že nemáte jen nadváhu, ale jste dokonce obézní? Ne ve všech případech to platí, protože vaše váha rozhodně neznačí obezitu ani nadváhu – ta se určuje úplně jinak.

 

Když si někdo stoupne na váhu a ta mu ukáže 130 kilo, rozhodně to není málo. Rovnou bychom asi řekli, že takový člověk je silně obézní a je to spíš chodící hora tuku, která by se sebou rychle měla něco udělat, než na svou šílenou váhu zemře v důsledku nějaké s tím spojené nemoci. Jenže na téhle váze nemusí stát nikdo takový, může tam stát vysoký svalovec, například kulturista, jemuž právě tahle váha ukazuje tuhle hmotnost. V takovém případě si už rozhodně nic špatného nemyslíme, protože nám čelisti poklesnou údivem – tohle je totiž hlavně váha jeho svalů, nikoliv tuku (toho má v těle minimum). A právě v tom je ten hlavní rozdíl – obezita se neurčuje na základě váhy, ale na základě poměru tuků a svalů v našem těle.

 

Poradí odborník

Běžná osobní váha vám příliš neprozradí, i když můžete mít nějakou moderní s různými vychytávkami. Zhruba vám sice může odhadnout podíl tuku a svalů či vody v těle, ale pořád je to spíš orientační výsledek. Ideální je vyhledat odborníka, který se podobnými tématy zabývá, nějakého dietního specialistu, nutričního poradce, znalého trenéra a podobně. Ten vám díky svým znalostem, zkušenostem a také díky profesionálnímu vybavení přesně určí, jak na tom vaše tělo je.

A možná vás i překvapí – i když máte třeba v oblasti břicha víc tuku, než je vám milé, tak ruce a nohy můžete mít například díky svému zaměstnání či koníčkům vytrénované a svalnaté, takže to s vámi není tak zlé. Pak stačí dodržovat jen pár rad, zatočit s tukem v problematické oblasti a přeměnit ho na svaly. Takže ručička na váze se posléze třeba ani nehne a pořád vám bude ukazovat stejně (nebo dokonce víc), ale to je dobře, protože svaly mají dost značnou hmotnost.