Hladovky, dieta, přejídání. Je to zdravé nebo si škodíme?

Pokud chceme žít zdravě i se zdravě stravovat, mnohdy se ocitáme před řadou zdánlivě neřešitelných dilemat. Setkáváme se s rozporuplnými informacemi, jedni nám říkají, že je zdravé to, jiní zase, že ono. Jak se v tom vyznat? A jak pro sebe skutečně dělat jen to nejlepší?

 

Jedni tvrdí, že diety jsou v pořádku. Jiní je odmítají a říkají, že si jimi jen škodíme a po jejich skončení nás nutně čeká jo-jo efekt. Stejně tak mnozí naprosto odmítají přejídání a vysvětlují, jak tím zatěžujeme svůj organismus, ničíme si postavu a ohrožujeme zdraví. Další nám ale vzápětí řeknou, že občas se přecpat vším možným můžeme, že nám to nijak neuškodí. A podobným tématem je pro mnoho lidí i hladovka – dopřát si ji občas nebo v žádném případě? Tak si to tedy trochu osvětlíme.

 

Hladovka pomůže

Nejprve k té často diskutované hladovce, která je u mnohých lidí oblíbená hlavně při úplňku. Díky ní se dá snadno zhubnout, což je celkem logické, protože tělo odstřihneme od veškerého příjmu. A i vědci potvrzují, že čas od času je pro nás právě hladovka velmi prospěšná, protože díky ní odlehčíme svůj organismus a dáme mu možnost pročistit se. Podle některých vědeckých studií hladovka skutečně prospívá našemu zdraví a navíc nám pomáhá i k efektivnějšímu cvičení, při němž dokážeme účinněji spalovat tuky a jsme aktivnější. Kromě toho se díky hladovkám prokazatelně zlepšuje srdeční činnost. Ale nic se nesmí přehánět, protože dlouhodobá hladovka nám samozřejmě škodí.

 

Přejídání jen výjimečně

Stejně jako u hladovky, i u přejídání musíme být opatrní. Každého občas přepadne vlčí hlad a neví, co do pusy strčit dřív. Pak nás trápí černé svědomí a další dny své chutě držíme na uzdě. Ale vězte, že čas od času nám takové obžerství neuškodí a na naší postavě se neprojeví. Ideální je samozřejmě odolat, ale pokud je to jen výjimečně a jinak se stravujeme rozumně, nemusíme se tím trápit.

 

Diety raději ne

Diety jsou velmi oblíbené a po Vánocích po nich jistě zase mnoho z nás sáhne. Ale není to ideální řešení, výsledky jsou jen krátkodobé, hrozí nám následné přibírání a ještě své tělo kvůli dietě ochuzujeme o řadu důležitých látek. Lepší je jíst vyváženě, zdravě a pravidelně – a i když na výsledky čekáme déle, jsou trvalejší.