Ty nejlepší články rovnou do mailu

Domácí testy potravin - jak snadno poznáte dobrou potravinu

Také se chcete umět orientovat v tom, jakou potravinu můžete bez zbytečných obav koupit? Jak si zajistit to, aby v nákupním košíku končily opravdu jen ty potraviny, u kterých si můžete být jisti tím, že nejsou ve finále v rozporu s vaším zdravým jídelníčkem?

Naučíme vás to v jednom jediném článku. Na příští nákup, tak budete vyzbrojeni domácími testy potravin a snadno vyberete správně.


Čtěte složení

Než hodíte potravinu do nákupního košíku, otočte ji a věnujte pár vteřin přečtení údajů o nutričních hodnotách a složení. Často název potraviny zní jasně a zřetelně (např. "Šunka pro děti"), ale ve složení se dozvíte, že pro děti je maximálně barevný obal.

Rozumějte kaloriím

Podívejte se, kolik obsahuje potravina kalorií ve 100 gramové porci. Výrobci často používají trik, že kromě povinného údaje - kalorie a nutriční hodnoty na 100 gramů - uvádějí i údaj o kalorické a nutriční hodnotě na jednu porci. A právě velikost porce si určují výrobci sami. Často také neplatí, že např. jednu čokoládovou tyčinku nebo půllitrové balení nápoje považují za porci. Proto se buď vyplatí nosit s sebou kalkulačku nebo brát jako směrodatný údaj o hodnotách pro 100 gramů (resp. 100 ml u nápojů).

Bílkoviny - cukry - tuky

Kromě množství kalorií je také podstatné zjistit, z čeho kalorie pocházejí. Pokud je v potravině nejvíc gramů v kolonce "sacharidy - z toho cukry", doporučujeme přečíst článek o rafinovaném cukru a potravinu vrátit zpět do regálu. Dejte pozor na zavádějící názvy jako "glukózový sirup, fruktózový sirup, dextróza" a podobné - pod nimi se právě skrývá přidaný cukr.

Stejně tak pozor na tuky - pokud v potravině převažují nasycené, ztužené tuky nebo trans-tuky, nevěští to nic dobrého.

Ideálně by potravina měla obsahovat větší množství bílkovin, sacharidů (ne přidaného cukru) a rozumné množství nenasycených tuků.

Vitamíny, minerály, vláknina

Přečtěte si i údaj o tom, kolik obsahuje potravina procent denní doporučené dávky vitamínů - zejména C a A, minerálů jako je třeba vápník a železo, ale i vlákniny. Právě tyto "složky" často chybí v nezdravých jídlech nebo jsou v nich zastoupeny jen minimálně.

Samozřejmě žádná potravina neobsahuje velké množství úplně všech živin najednou, ale berte množství živin v jednotlivých potravinách s ohledem na váš celkový jídelníček. 

Pořadí surovin

Když čtete složení potraviny, mějte na paměti, že je psáno sestupně od složky, která je v potravině zastoupena v největším množství, po tu v nejmenším. Výrobci ale už bohužel nemusí uvádět, kolik procent které složky je zastoupeno. I tak ale, pokud je např. první složka "cukr" a druhá "glukózový sirup", nejedná se pravděpodobně o potravinu, kterou vaše tělo úplně uvítá.


Tyto články vás také zajímají:


 

Co vy na to?