Ty nejlepší články rovnou do mailu

Jak na zdravý spánek

Převalování na posteli, koukání na televizi nebo do telefonu. Čtení knihy, kdy nejsme schopni zpracovat ani jednu stranu textu. Všichni to známe a každému se to občas stane. Utahaní, ale stále vzhůru a ne a ne usnout? Co pomůže na zdravý a dlouhý spánek? Přinášíme několik tipů, které vám mohou pomoci.

Základem je pravidelnost. I když lidský organismus zvládne skoro cokoliv, výkyvy mu neprospívají. Pokud si usnutí chcete co nejvíce usnadnit, měli byste mu dopřát pravidelnost. Hned na začátku ale musíme zdůraznit, že tohle vše nemusí platit vždy. Jaku už jsme psali, například osoby citlivé na úplněk mohou dělat, co chtějí a stějně se v tomto období nevyspí dobře. To ale neznamená, že bychom pro spánek neměli udělat maximum. 

Poslední jídlo v sedm

Největším jídlem dne by měl být oběd. Nacpat si břicho těsně před spaním je to nejhorší, co můžete udělat. I když spíte, tělo stále pracuje. Energii, kterou by mělo přes noc šetřit, věnuje na zpracování potravy. Stejně tak je ale důležité, co jíte. Pokud půjdete spát s nízkou hladinou cukru v krvi, tělo aktivuje produkci adrenalinu a kvalitní spánek je zase pryč. Ideální jsou tedy třeba luštěniny a vůbec potraviny s nízkým glykemickým indexem. Káva a nápoje s kofeinem jsou zakázány, aby spánek nenarušovaly.

Osm - všechno vypnout

I když jsme u nás nastaveni na trochu jiný režim, protože televize snad vždy dávají hlavní pořady kolem osmé, odolejte. V osm by už mělo být vše vypnuté, žádné počítače, televize nebo mobily. Jejich spektrum světla je uzpůsobené na to, aby nás udržely vzhůru a my potřebujeme přesný opak. Před spaním bychom měli být v klidu a přijímat co nejmenší možný počet vzruchů, které musíme zpracovávat. Pokud tedy říkáme, že má být vše vypnuto, myslíme opravdu vypnuto. Žádný stand-by režim, kdy nám v ložnnici bliká červené světýlko.

Půl deváté, všechno je ospalé

Touhle dobou je důležité vytvořit si ospalé prostředí. Ložnice by měla být vaše svatyně a tam televizi obvykle nenajdete. Hlava by měla být zvyklá, že jakmile vstoupíme do ložnice, jdeme spát. Pokud máte ložnici vyhrazenou i k jiným činnostem, je čas na změnu. I když si to něuvědomujeme, máme určité věci spojené. Například lednice je většinou automaticky spojená s jídlem. Proto pokud budete lednici pozorovat delší dobu, skutečně dostanete hlad. Ložnice funguje stejně. Vytvořte si v ní tedy prostředí pouze na spaní. O tomhle už věděli i dávní předci a vytvořili dokonce učení, které říká jak správně byt zařídit

Půl desáté a spíme

Tohle je opravdu důležité. Cílem je být v deset hodin určitě v posteli a ideálně spát. Vědci zjsititli, že každá hodina spánku do půlnoci vydá minimálně za dvě od půlnoci. Přesné vysvětlení bohužel neexistuje, ale určitě to znáte sami. V den kdy se dostanete do postele brzy, si skutečně odpočinete, i když vstanete brzy. Vnitřní hodiny máme všichni a ty se nedají jen tak ošidit. Schválně to vyzkoušejte a uvidíte sami.

Jak už jsme napsali, režim je důležitý a pokud jej budete pravidelně dodržovat, určitě se dočkáte kvalitního a dlouhého spánku. Pokud podobný plán dodržíte, měli byste se začít probouzet kolem 6:30 - to je ideální doba kdy skutečně můžete využít den co nejproduktivněji.

Co vy na to?