Ty nejlepší články rovnou do mailu

Večeříme špatně. Jak se vyhnout hlavním chybám?

I když odborníci doporučují, abychom večeřeli nejpozději v pět hodin odpoledne a zdravě, většina lidí to nedodržuje. Naopak, většina z nás bere večeři jako hlavní jídlo dne a tak si dost popřáváme. A když si dáme jen málo, tak nás pak zase honí v noci mlsná a vymetáme ledničku. Jak to tedy dělat správně?

 

Noční vyjídání ledničky je fenomén, kterému propadlo mnoho lidí. Přitom není nic horšího než se uprostřed noci vzbudit a jít mlsat. Tělo je v té době totiž v útlumu a potřebuje jen velmi málo energie. Takže pokud jíme tučné, sladké a zkrátka nezdravé potraviny, nemá náš organismus takovou schopnost je kvalitně zpracovat a využít z nich energii, takže se nám mnohem snáze ukládají v podobě tukových zásob. A tloustneme. Přitom kdybychom správně večeřeli, nic podobného by nás v noci nepotkávalo.

Méně, s vlákninou a ovocem

I když se říká, že bychom přes den měli jíst pravidelně a až pětkrát, většina z nás to nedodržuje. V práci na to není čas, doma jsou různé povinnosti, a tak k večeři zasedáme až pozdě. A po vyčerpávajícím dni si rádi dopřejeme něco dobrého, ve velké porci a završíme to třeba ještě sladkou tečkou ve formě dezertu, abychom si „obalili nervy“. Jenže taková večeře jde proti všem pravidlům. Zaprvé by se mělo jednat o menší jídlo, než jakým je oběd. Zadruhé bychom měli myslet na to, že tělo se pak dostává do útlumu a přijatou energii nevyužije, takže bychom mu měli dopřát hlavně zeleninu a ovoce, potraviny bohaté na vlákninu a málo tuků. Zvlášť dostatečný příjem vlákniny zaručí, že nás v noci nebude trápit hlad. Ale nesmíme si zase dát jen miniaturní večeři – sice budeme mít dobrý pocit, jak žijeme zdravě a nepřejídáme se, ale v noci nás bude budit hlad, a to je špatně.

Čím se dorazit

I po vydatné večeři se nám může stát, že když pak sedíme u počítače nebo u televize, začneme mít zase na něco chuť. A tak přirozeně saháme po brambůrkách, sušenkách a podobně. A jíme je takřka bezmyšlenkovitě. Proto je ideální už předem si připravit ovoce a zeleninu a zobat toto. A nebo si vzít například nízkotučný jogurt, müsli nebo nízkotučný tvaroh. Malý hlad to zažene a nebudeme se navíc cítit provinile.

Co vy na to?