Ty nejlepší články rovnou do mailu

Doplňky na budování svalové hmoty, které fungují

Pokud navštěvujete pravidelně posilovnu a zajímáte se o zdravé budování svalové hmoty, určitě jste si už položili otázku: "Jaké doplňky můžu užívat, aby mi to víc neuškodilo než pomohlo?"

V posledních letech jsme čím dál více bombardováni reklamou, ve které se objevují dokonalá svalnatá těla působící dojmem, že přesně takto musí vypadat každý, kdo chce být šťastný a úspěšný. V touze dosáhnout tohoto ideálu rychle hledáme nejpohodlnější cestu. Ne každému se chce tvrdě dřít v posilovně 5x týdně, dodržovat přísný dietní režim a vzdát se posezení s přáteli u sklenky vína nebo piva jen proto, aby pak mohl "machrovat" před ostatními svou dokonalou postavou. K nárůstu svalové hmoty tak často používáme různé potravinové doplňky. Podívejte se s námi na ty, které jsou bezpečné.

Syrovátkový (whey) protein

Syrovátkový protein je snadno stravitelný protein získávaný z mléka. Syrovátka obahuje rozvětvené aminokyseliny (BCAA), které jsou důležité při zabraňování rozkladu proteinu.

Podle výzkumů konzumace syrovátkových proteinů před a po cvičení zvyšuje syntézu proteinů v těle, která se odehrává uvnitř buněk. Tímto podporuje i nárůst svalové hmoty.

BCAA

Základním způsobem, jak BCAA podporují růst svalové hmoty, je snižování hladiny kortizolu, tedy hormonu, který zjednodušeně řečeno „soutěží“ s anabolickým hormonem testosteronem o volné receptory v svalových buňkách. Nižší hladina kortizolu znamená vyšší hladinu testosteronu v těle, a tedy možnost většího nárůstu svalové hmoty.

BCAA se proto doporučují jako doplněk před a po cvičení.

Kreatin

Naše játra dávají dohromady aminokyseliny arginin, methionin a glycin, aby z nich vytvořila kreatin.

Dodávání kreatinu tělu rychle přidá ATP - tedy energii, kterou svaly potřebují k práci. Vyšší hladina ATP vám umožní zvedat těžší váhy, což přímo vede k větším svalům. Další anabolický efekt kreatinu spočívá v tom, že do buněk pumpuje vodu a buňky se díky němu objemu vody přizpůsobí – zvětší. Díky tomu jsou svaly objemově větší.

Beta-alanin

Beta-alanin je poměrně nově známá aminokyselina, která podle výzkumů zvyšuje sílu svalů, ale i výdrž. Ve spojení s kreatinem navíc ještě zvyšuje objem svalové hmoty

Dávkujte a čtěte

U všech zmíněných doplňků je vždy výrobcem doporučené dávkování. Nenechte se proto hnát touhou mít co největší svaly co nejdříve. Při překročení doporučeného dávkování se mohou dostavit vedlejší účinky nebo příznaky předávkování.

U doplňků vždy čtěte složení, než se vrhnete na jejich nákup - snažte se vyhnout umělým sladidlům, která sice snižují kalorickou hodnotu doplňku, mohou mít ale jiné negativní dopady na zdraví.

Nezapomeňte také, že mnoho efektivních látek dokážete získat i přímo ze stravy a nepotřebujete tak utrácet peníze navíc.

Co vy na to?