Tučné ryby při dietě. Ano nebo ne?

O rybách se říká, že jsou velmi zdravé a konzumovat bychom je měli klidně i několikrát do týdne. To je pro většinu z nás sice značný problém, protože je do svého jídelníčku nějak neumíme vměstnat, ale ještě větší dilema nám často způsobují, když se snažíme zhubnout. Máme je jíst? Nebo jsou příliš tučné?

 

Pravda je taková, že stejně jako se ryby dělí na sladkovodní a mořské, tak se dělí na tučné a netučné. Pokud nehubnete, může vám tento druhý rozdíl být naprosto ukradený, zkrátka si dáte tu rybu, na kterou máte zrovna chuť. V případě hubnutí se nad tím zřejmě budete rozmýšlet mnohem víc – a pokud narazíte na tučnou rybu, nejspíš budete mít tendenci ji odmítnout. Ale nedělejte to, klidně si ji také dopřejte.

 

Jiný tuk

Jak je možné, že tučnou rybu při dietě smíte a tučný vepřový bůček ne? Odpověď je prostá – v rybách se nachází úplně jiný druh tuku, respektive má zcela jiné složení. Jde totiž o takzvaný rybí tuk (při tomhle označení si jistě mnoho z nás vzpomene na své dětství a odporně chutnající rybí tuk, který nám nutili naši rodiče, abychom byli zdraví). A on má skutečně mnoho předností.

 

Přednosti ryb

Není vhodné jíst (tučné) ryby každý den, ideální je střídat je, ale jejich přednosti jsou vždy stejné – ryby v sobě mají omega-3 mastné kyseliny, obsahují spoustu vitaminů (D, A či B 12), dodávají nám jód, důležité bílkoviny a prospívají naší nervové soustavě i srdci.

Stejně jako u všeho, ani s konzumací ryb bychom to neměli přehánět (ideální je jíst je dvakrát do týdne, častěji není třeba a není to ani vhodné) – ryby jsou sice velmi zdravé a zdraví prospěšné, ale zvlášť ty mořské nám přinášejí i něco záporného. A můžeme si za to my lidé svým bezohledným chováním a znečišťováním oceánů – maso mořských ryb je často kontaminováno rtutí a dioxiny, v žaludcích ryb se mnohdy dá najít plastový odpad a tak dále. Ale to by nás od jejich pojídání samozřejmě nemělo odrazovat, možná by nám to akorát mělo připomenout, jak se máme chovat k životnímu prostředí.