Neřešíte glykemickou křivku? Měli byste

Nezáleží na tom, jakým způsobem se snažíte zhubnout nebo dostat se do kondice. Naše snaha pokaždé zahrnuje změnu stravování, přidání pohybu a velký obrat v dosavadním životním stylu. Mnoho z nás přitom úspěch měří podle ručičky na osobní váze, což leckdy nestačí. Měli byste totiž neustále sledovat svou glykemickou křivku a při dietě se řídit právě jí.

Co je glykemický index

Nejprve si osvětleme, co to ta glykemická křivka, respektive glykemický index, vlastně je. V mnoha textech se o těchto pojmech dočítáme, ale mnozí nad nimi možná tápou. Jednoduše řečeno jde o to, jak rychle se náš organismus dokáže poprat s přijatým cukrem a efektivně ho zpracovat. Každá potravina má přitom svůj vlastní glykemický index, takže pokud si na tuto hodnotu budete dávat pozor, budete neustále vědět, jak na tom jste. Není vhodné konzumovat cukru příliš, ale dobré není ani omezit ho zcela. Tělo komlexní sacharidy potřebuje, protože mu dodávají energii, navíc jsou obsažené v mnoha potravinách, u nichž by nás to možná ani nenapadlo. Takže je nutné vědět, kde cukry jsou a kolik jich je, abyste si svou glykemickou křivku dokázali udržet v normálních hodnotách.

Nízký glykemický index je dobrý

Nejlepší pro naše tělo je konzumovat potraviny s nízkým glykemickým indexem. Čím nižší je index, tím déle tělu trvá, než přijatý cukr spotřebuje a nás tak vzápětí nepronásleduje vlčí hlad. Pokud budete hledat cíleně potraviny s co nejnižším glykemickým indexem, zajděte do oddělení potravin pro diabetiky. Stejně je na tom ovšem i ovoce či zelenina, vhodné jsou ořechy, tmavé pečivo a tak dále. Podstatné je jíst pravidelně, střídmě a vynechávat vyloženě nezdravé potraviny.

Při výběru je třeba vědět, že za nízký index je považován ten co je menší než 55. Jde o hodnotu, která se porovnává s glykemickým indexem glukózy (ta má index 100). Cokoliv, co se tak blíží hodnotě 100, je při hubnutí velmi nevhodné a nebo by se mělo konzumovat jen v omezeném mnžství a s rozumem. Jde o sladkosti, bílé pečivo, hranolky, chipsy, ovšem i o velmi sladké typy ovoce a nebo také o pivo (to má glykemický index dokonce 110). 

Glykemickou křivku změří laboratoř

Pokud máte strach, že s vaším tělem je něco v nepořádku, protože jíte příliš mnoho cukru a nebo vám připadá, že si s ním tělo nedokáže správně poradit, můžete svého lékaře požádat o provedení speciálního testu určujícího glykemickou křivku (jde o Orální glukózový toleranční test – oGTT). Ten určí, zda netrpíte cukrovkou.

Tento test se provádí povinně například všem těhotným ženám, ale podstoupit ho můžete i vy. Z krve a moči se pak jasně dozvíte, jak na tom jste a zda byste neměli se svým jídelníčkem rychle něco udělat, abyste neohrožovali své zdraví.