Ty nejlepší články rovnou do mailu

Pozor na sacharidy, velké množství škodí

Sacharidové vlny, komplexní sacharidy, potrava bohatá na sacharidy... Tyto pojmy slyšíme často a pokud se zajímáme o své zdraví, často s nimi i pracujeme. Sacharidy jsou přirozenou součástí našeho jídelníčku. A přitom právě sacharidy mohou ve velkém množství našemu zdraví hodně uškodit.

Ptáte se, jak je to možné? Rádi hned vše vysvětlíme.


Všeho moc škodí. A ve stravě to pro naše zdraví platí dvojnásob. V dnešním světě ale bohužel také platí, že právě strava bývá příčinou mnoha onemocnění. Výrobci se snaží co nejvíce ušetřit na přípravě jejich produktů a používají tak velmi často chemické přísady, které potraviny různě dobarví a dochutí a zajistí jejich delší trvanlivost. Nemusí jít nutně o chemická "éčka". Často výrobci používají levnější tuky, aby připravili náplně sušenek, čokolády nebo jiné pochutiny co nejlevněji.

Když je pak takového tuku hodně v kombinaci s tučnými jídly z fastfoodu, ale i třeba restaurací (smažená jídla, těžké smetanové omáčky apod.), ohrožujeme své zdraví. Obvykle toto "labužnictví" končí po vyšetření krve a oznámení, že máme vyšší hladinu cholesterolu a měli bychom omezit konzumaci tučných, mastných jídel.

Lékaři to myslí dobře, my ale překotnou výměnou živočišného tuku za sacharidy můžeme svému zdraví škodit dále. A to i v případě, že místo vepřového kolena začneme jíst komplexní sacharidy v podobě chlebu, těstovin nebo cereálií. Divíte se, jak je toto možné?

Představte si onu situaci - v krvi vám doktor naměří vysoké množství cholesterolu (zejména toho "zlého" LDL). Doporučí změnit jídelníček a vy, vyděšení z tohoto stavu, přestanete konzumovat vše, co obsahuje tuk. Místo toho sáhnete po náhradě, která se nejčastěji nabízí - sacharidech. Jich pak konzumujete (pod myšlenkou, že si dopřáváte zdravé jídlo) více než kdy jindy. A neřešíte ani tak moc, jestli má vaše jídlo vysoký nebo nízký glykemický index. Hlavně, že neobsahuje ten "zlý" tuk. Omezením příjmu tuků ale také brzy dojde ke snížení hladiny cholesterolu v krvi. To sice je váš cíl, ale neuvědomujete si, že se takto snižuje hladina i toho dobrého - HDL cholesterolu. Navíc i potraviny, které považujete za zdravé, mají často vysoký glykemický index - tedy zamávají rychle s hladinou cukru ve vaší krvi.

Stačí málo. Zaměřit se na příjem přírodních sacharidů s nižším glykemickým indexem. Jako základ určitě zelenina (špenát, brokolice, růžičková kapusta, květák, listová zelenina nebo luštěniny) a pokud se častěji hýbete, nemusíte se bát ani ovoce. Máme na mysli čerstvé ovoce, ne to kompotované.

Z jídelníčku tak i při nutnosti omezit tučná jídla nevyhazujte úplně všechen tuk. On sám za nerovnováhu ve vašem těle nemůže. Spíš kombinace tučných jídel a vysokého množství sacharidů je příčinou. Čím to?

Jednoduchá odpověď. Energii získáváme ze sacharidů a tuků (jako zásob energie). Pokud ale sacharidů přijímáme v potravě hodně a k tomu i hodně tuků, tělo nestíhá tuky využívat k tvorbě energie. Navíc velké množství sacharidů je pro energetickou potřebu až příliš velké. Tělo tak použije jen jejich menší část pro samotnou výrobu energie a zbytek přemění na tuk. 

A jsme opět na začátku našeho dnešního článku. Pokud vyměníme najednou tučná jídla za potraviny bohaté na sacharidy, ale s vysokým glykemickým indexem, tělo bude pracovat podobně, jako v předchozím zmíněném případě. Dodáme mu totiž příliš mnoho sacharidů, bude se tedy soustředit na to, aby jejich část použilo pro výrobu energie a zbytek si přemění na tuk. A uloží k tomu tuku, kterého se chceme zbavit. 

Ačkoliv popsaná situace je hodně zjednodušená, chceme na ní ukázat riziko, kdy i dobře myšlená změna (náhrada tučných mastných jídel potravinami bohatými na sacharidy) nemusí být pro zdraví přínosná, pokud se o ni nezajímáme detailněji.

Řešením je o jídelníčku přemýšlet. Uvědomit si, co je jeho základem. Jaké potraviny konzumujeme a co nám přinášejí. Kolik obsahují sacharidů, cukrů, tuků a jakých. Jaký mají glykemický index a proč zrovna toto jídlo (ne)konzumovat. Možná to na začátek vypadá obtížně, ale není. Jakmile začneme chápat princip, jaké suroviny používají výrobci potravin nejčastěji a jaký mají tyto suroviny význam (nebo škodlivý účinek) pro naše zdraví, otevře nám do oči.


Tyto články vás také zajímají:

 

Co vy na to?