Ty nejlepší články rovnou do mailu

Jak je to s břišním tukem?

Sledovali jste někdy pneumatiku na břiše a říkali si: "Až bude pryč, bude všechno v pohodě."? Není tomu úplně přesně tak. Měli byste vědět, že kromě viditelného břišního podkožního tuku existuje ještě jeden jeho druh - viscerální tuk. A právě jeho množství je pro naše zdraví stejně důležité, ne-li důležitější, než samotný podkožní tuk.


Pokud nejsme pravidelní sportovci, vytrvalí dietáři nebo díky genetice vychrtlíci, máme nějakou tu tukovou zásobu i na břiše. Břišnímu tuku se také odborně říká abdominální tuk (odtud anglické slovo "abs" pro břišní svaly.

Musíme ale rozlišovat, o jaký druh tuku se jedná. Břišní tuk totiž může být:

  • podkožní - nachází se mezi kůží a břišní stěnou. Tedy přesně ten, který nám tvoří neoblíbenou pneumatiku.
  • viscerální - vystýlá břišní dutinu a obklopuje vnitřní orgány.

Viscerální tuk

Určité množství viscerálního tuku je v lidském těle potřeba, protože právě on chrání břišní orgány. Pokud ho ale máme v těle přespříliš, riskujeme tím vyšší riziko vzniku kardiovaskulárních onemocnění, diabetu a ženy i rakoviny prsu. Vyšší množství viscerálního tuku také přímo souvisí s vyšší hladinou LDL (špatného) a nižší hladinou HDL (dobrého) cholesterolu.

Hruška versus jablko

Určitě znáte typologii postavy - tzv. hruška nebo jablko. I podle typu postavy snadno můžete poznat, kterého tuku máte pravděpodobně více.

Postava ve tvaru jablka má pravděpodobně více viscerálního tuku. U tohoto druhu postavy se tuk lépe ukládá právě v oblasti břicha. Naopak u postavy ve tvaru hrušky se tuk hromadí v oblasti boků. Lidé s postavou tvaru jablka mají bohužel vyšší riziko zdravotních komplikací způsobených viscerálním tukem.

Jak si změřit tuk?

V dnešní době nemusíte nutně navštěvovat specializované pracoviště, abyste měli přehled o množství tuku v těle. Existuje už mnoho elektronických přístrojů, které pomocí vyslání elektrického impulsu do těla dokáží přibližně změřit množství tuku.

Pokud jste se rozhodli změnit svůj životní styl a chcete začít žít zdravě, doporučujeme si jednoho z těchto pomocníků pořídit. Velmi užitečná vám v tomto případě bude třeba váha, která vám prozradí nejen samotnou hmotnost, ale dokáže změřit i množství tuku. 

Pokud nechcete utrácet, pak vám postačí starý dobrý krejčovský metr. Podle specialistů je z hlediska kardiovaskulárních onemocnění zvýšeně rizikový obvod pasu vyšší než 80 cm u žen a 94 cm u mužů. Vysoké riziko pak znamenají míry nad 88 cm u žen a 102 cm u mužů.

Co má vliv na ukládání břišního tuku?

Ukládání břišního tuku podporují některé potraviny zejména v kombinaci s nedostatkem pohybu. Rizikové jsou v potravinách zejména nasycené mastné kyseliny, které se skrývají v některých sušenkách, smažených brambůrkách, hranolkách a i některých margarínech. Ne nadarmo se proto vyplatí omezit konzumaci potravin, v jejichž složení se vyskytuje formule "ztužený tuk".

Ukládání tuku na břiše je rozhodně častější u mužů. Pokud jste žena, ani tak ale nemáte vyhráno - důležitou roli hrají i hormony. Pokud se sníží hladina estrogenů (ženských pohlavních hormonů), a tak zvýší hladina androgenů (mužských pohlavních hormonů) v těle, dochází k lepšímu ukládání tuků právě v oblasti břicha. Proto se u žen po menopauze často začne tuk hromadit právě v oblasti břicha a zaskočí to i ženy, které do té doby problémy s ukládáním tuku na břiše neměly. 

Jak se tuku na břiše zbavit?

Pokud jste pro spálení tuku na břiše cvičili pětkrát týdně sklapovačky, bylo to téměř zbytečné. Tělo spaluje tuk, pokud mu dopřáváte dostatek pohybu více partií (více zatěžovaných svalů víc spálí) a zároveň upravíte jídelníček. Uberte na nezdravých tucích, vyřaďte z jídelníčku jídla, která jsou smažená, dále sladkosti a zákusky obsahující ztužený tuk a nahraďte ho zdravým tukem v podobě ořechů, mandlí nebo ryb. Podívejte se také na náš článek o potravinách, které vám pomohou od špeků na břiše

Nezapomeňte na pravidelný pohyb. Nemusíte to nijak závratně přehánět. Stačí si vyhradit 30 minut denně. K tomu změňte jeden starý zvyk a neoblíbený tuk půjde lépe pryč.

Co vy na to?