Ty nejlepší články rovnou do mailu

Nesmíte solit? Nahraďte sůl přírodními chutěmi

Příliš mnoho soli a slaných jídel může tělu škodit. Omezit přísun soli v jídlech je poměrně snadné a není potřeba jíst jídlo "bez chuti", jak často neslaná jídla označujeme. Při přípravě pokrmů můžeme použít několik přírodních triků, jak jídlu dodat chuť, aniž bychom ho dosolovali.

Zároveň ale musíme upozornit, že sůl sama o sobě je pro lidské tělo a životní procesy velmi důležitým zdrojem sodíku a chloridových iontů. Pokud musíme příjem soli omezit, není to z důvodu, že by samotná sůl byla škodlivá. Obvykle je jí ale v přijímaných potravinách příliš mnoho - zejména v uzeninách, salámech, konzervách, ale i jídlech připravovaných v restauracích, zejména pak ve fastfoodech. Všeho příliš škodí a nejinak je tomu i u samotné soli. Pokud jí přijímáme v potravě příliš mnoho, zvyšuje se riziko vzniku srdečních onemocnění a vysokého krevního tlaku. Sůl proto z jídelníčku nevylučujte úplně, byli byste sami proti svému zdraví. Ale s ohledem na složení potravy je dobré zajímat se o to, kolik soli denně přijmete. Více o soli píšeme v tomto článku.

Recept, u kterého jsme nemuseli použít ani špetku soli, jsou třeba cizrnové lasagne. Přitom chutnají výtečně.


Pažitka

S příchodem jara si její chuť můžeme užít naplno. Pažitka se dá pěstovat i doma na okně a přitom je jednou ze zdravých bylin navíc dodávajících jídlům nezaměnitelnou chuť.

Pažitka je zdrojem vápníku, draslíku, ale i vitamínů B, C a E. Právě vitamín C a karoten jako silné antioxidanty pomáhají chránit naše tělo proti škodlivým vlivům.

Právě pažitka se odedávna přidávala do omáček a polévek. Je také oblíbenou bylinou, která se dává "pod maso". Stejně jako polévkám a omáčkám i masu dodává chuť. Pokrmy s pažitkou už není třeba tolik dosolovat, proto je právě pažitka vhodnou náhražkou soli.

Česnek

Podobnou chuť jako pažitka může jídlu dodat česnek. Obě rostliny totiž obsahují allicin, který má antiseptické vlastnosti. Zejména český česnek je ale ostřejší a výraznější, proto se vyplatí s ním při přípravě jídla více šetřit. 

Česnek je kromě přírodního antiseptika a antibiotika považován za jednu z nejprospěšnějších bylin. Je totiž bohatý na vitamín C, vitamíny skupiny B, hořčík, draslík, vápník, fosfor, železo, mangan, zinek, jód, a měď. Navíc díky obsahu flavonoidů pomáhá snižovat krevní tlak.

Česnekem - ideálně prolisovaným nebo rozetřeným - dobře nahradíte sůl v různých marinádách, při přípravě masa, ale i v polévkách. Jedinou nevýhodou česneku je známý "česnekový dech" po jeho konzumaci, který zapříčiňují silice obsažené v této rostlině. 

Pepř a citrón

Posledním velkým tipem na přírodní náhržku soli jsem směs drceného černého pepře a pár kapek citrónové šťávy. Právě tato kombinace dokáže perfektně dodat chuť třeba salátům, kterým byste jinak dodávali chuť pomocí samotné soli.

Bylinky a koření

Sůl se při přípravě jídel a pokrmů dá také snadno nahradit pomocí kombinace bylinek a druhů koření. Vždy ale záleží na druhu jídla, které připravujeme. Ne vždy se totiž hodí všechno koření k chutí samotného pokrmu.

Z bylinek dodá jídlu chuť kromě zmíněné pažitky také např.: petržel, tymián, bobkový list, estragon, šalvěj, rozmarýn, bazalka nebo majoránka. 

Z koření pak můžeme k dochucení bez soli použít zmíněný pepř, ale také papriku, šafrán, kari, muškátový oříšek či hřebíček.


Tyto články vás také zajímají:

Co vy na to?