Nemáte na sebe čas? Začněte si dny plánovat

Naše dny jsou obvykle přeplněné k prasknutí a v běžném případě nemáme čas na žádnou neplánovanou činnost. A přesto máme často pocit, že nic nestíháme, že nám uniká to podstatné. Nejsme se sebou spokojení a svou nespokojenost pak přenášíme i na ostatní členy rodiny. Přitom stačí změnit málo a můžeme být šťastnější a plnit si, co chceme dělat.

Dny většiny z nás vypadají velmi podobně. Ráno vstáváme a chystáme snídani rodině, vypravujeme děti do školy či školky a míříme do zaměstnání. Po osmi hodinách se přesouváme zpět k domovu, cestou něco nakoupíme, uvaříme večeři, postaráme se o děti, trochu poklidíme domácnost a je večer, tedy ideální čas padnout totálně unavení na pohovku k televizi. A tak pořád dokola, akorát víkendy jsou o něco pestřejší a zajímavější, ale jinak žijeme v rutině a stereotypu. A čím déle to trvá, tím jsme v podstatě nešťastnější – a to i přesto, že svou práci máme rádi a svou rodinu milujeme. Jenže žijeme v poklusu, nemáme vlastně na nic dalšího čas, a to často ani na sebe. A takhle to nejde vydržet dlouho, třeba až do konce života.

Dále čtěte: Jak zvládnout úzkost a pomoci si od ní?

Disciplína a plánování

Máte pocit, že vám život utíká mezi prsty a vy přicházíte o to důležité, nestíháte ho naplno prožít? Můžete to změnit. V první řadě si v klidu sedněte a zamyslete se nad tím, jak žijete, co děláte, o co vše se staráte a co zařizujete. Pak uvažte, co je zbytečné, jaké starosti můžete přenechat ostatním, co můžete udělat jinak, jak lze ušetřit čas. Nakoupit například můžete jednou týdně ve velkém. Uvařit můžete ne na jeden den, ale na tři dny dopředu. Spoustu věcí, které chystáte všem členům rodiny, můžete předpřipravit už večer. A když ráno vstanete třeba o půl hodiny dřív, budete mít rázem čas na sebe, na své koníčky či na cvičení. Vaše děti také jsou už určitě ve spoustě činností samostatné a možná jim věnujete více péče než vyžadují a než potřebují. 

Rozdejte úkoly zbylým členům rodiny, ať neleží vše jen na vašich bedrech. Než jdete večer spát, naplánujte si svůj následující den (ať už do diáře nebo jen tak v hlavě). Každý den si vyšetřete chvíli jen na sebe, na své záliby, svůj relax. Když si vše dobře promyslíte, ten čas jistě někde najdete. Vězte, že zpočátku to bude chtít určitou disciplínu, budete se muset snažit dodržovat svůj časový hormonogram, ale uvidíte, že to jde. Když plánujete den pro své děti, včetně všech jejich kroužků, zálib a povinností, také víte, že to musí klapnout a klapne. A ve vašem případě je to stejné, jen se musíte snažit. A uvidíte, že pokud překonáte začátek, budete mnohem šťastnější a váš život bude klidnější a harmoničtější.

Dále čtěte: Syndrom vyhoření je dnes častý. Jak se mu bránit?