Zima je pro posílení imunity ideální, vrhněte se na to

Když je léto, venku celé dny září slunce a my máme výbornou náladu, je nám skvěle. Navíc nás většinou netrápí žádné virózy ani jiné podobné podzimní a zimní choroby. Jenže s příchodem zimy je všechno jinak, nálada nám často klesá na bod mrazu, nechce se nám ven, ztrácíme energii a nejradši jsme zalezlí v teple domova. Navíc jsme často nemocní, nebo se o nás nemoci nepříjemně pokoušejí. Přitom si za to většinou můžeme sami právě svým nesprávným chováním. Jak tedy v zimě podpořit imunitu a cítit se lépe?

Když slunce vychází v sedm hodin ráno, venku je celý den pošmourno a mrazivo a po čtvrté hodině odpolední už se dělá tma, je jasné, že nehýříme dobrou náladou. Málokomu se chce ráno vstávat, večer nechodíme tolik po barech a zábavách jako v létě a z práce většinou míříme přímo domů, kde zůstáváme zalezlí ve vytopených pokojích. Všichni doufáme v brzkých příchod jara a lepšího počasí. Jenže takovým čekáním a ustrnutím si příliš nepomáháme, protože naše tělo potřebuje pohyb, ale i dobrou náladu a posilování imunity. Jinak při prvním kontaktu s bacily padáme do postelí s virózami. Přitom zima je ideálním obdobím pro posílení imunity – jen se musíme trochu přemoct a nebýt zalezlí jako medvědi při zimním spánku.

Otužování, procházky, sauna

Myslíte si, že vás spasí multivitaminy, teplý čaj a topení? Omyl, tak svou imunitu nikdy neposílíte ani se lépe nezbavíte přicházející virózy. Naše tělo vyžaduje přesný opak. I když se vám nechce a jste unavení, přemozte se a vyrazte ven, i když se třeba už stmívá. Ovšem ideální je volný den, třeba víkend – vyjděte si na procházku, dopřejte plicím čerstvý vzduch a ideálně pár slunečních paprsků. Nebojte se ani mrazu, s kvalitním a dostatečným oblečením a teplými botami vám nic nehrozí. Naopak, pohyb vás přivede na lepší myšlenky, zažene stres a starosti a prospějete své kondici. Slunce zase povzbudí tvorbu vitaminu D, který je pro imunitu zásadní.

Lepší než přetápět své příbytky je snížit teplotu na termostatu, a to klidně i postupným snižováním. Vytápění na 25 °C je zbytečné a tělu neprospívá, protože vzduch je příliš vysušený a vysoká teplota má vliv i na pitný režim. Vystačíte si klidně s teplotami okolo 20 °C, na spaní ještě s nižšími. Nebojte se domov ani pravidelně větrat, přičemž pět minut každý den je naprostým minimem. Pokud nevětráte, vzduch doma máte příliš suchý (nebo naopak vlhký), mohou se vám doma tvořit plísně a rozhodně to není zdravé prostředí. A trocha toho otužování nikomu ještě neuškodila, právě naopak. Takže pokud k tomu ještě přidáte namísto horkých večerních koupelí chladnější sprchu, tělo vám opět poděkuje.

A pokud máte raději teplo? Zkuste si zajít do sauny, která je také pro naše zdraví prospěšná a můžete si ji dopřávat i několikrát do měsíce. Vhodné jsou také relaxační pobyty v solných jeskyních, případně si zkuste pořídit lampu s UVB zářením, která vám může vynahradit nedostatek skutečného slunečního záření.

A když si k tomu naordinujete pravidelný pohyb, pestrou stravu s dostatkem čerstvého ovoce a zeleniny a kvalitní spánek, budete celou zimu (ale i celý rok) fit a zdraví.