Posilovna s vydýchaným vzduchem vám může ohrozit trénink i zdraví

Zejména během chladného ročního období se z některých posiloven stávají místa naprosto nevhodná pro cvičení. U těch, kde chybí vzduchotechnika nebo se kvůli úsporám na topení nevětrá, během chvíle vznikne mikroklima, které našemu tréninku, ale i samotnému zdraví moc nepřidá.

Čerstvý vzduch je důležitý

V zimě se větrání věnuje pozornost, ale často v tom opačném slova smyslu. Majitelé posiloven omezují větrání na minimum, protože musí platit náklady na vytápění. A nikomu ani není příjemné vpouštět ledový vzduch do příjemně vytopené místnosti. Obzvláště v menších posilovnách, kde se vzduch velmi rychle vydýchá, jde o velký problém. Nedostatečné větrání může způsobit i zdravotní obtíže. Přetopená místnost s orosenými okny je totiž ideálním prostředím pro růst a množení plísní a zároveň prostředí s vydýchaným vzduchem může významně zvýšit pocit únavy a snížit váš výkon. Ať už tedy cvičíte doma či v posilovně, vždy je důležité dostávat při cvičení do místnosti čerstvý vzduch a nechat ho ideálně po celou dobu cirkulovat.

Dopad na výkon

I při obyčejném pobytu v nevětrané místnosti, pocítíte už během chvíli lehkou únavu. Vyšší teplota v místnosti nás uspává a když se k tomu přidá i zvýšená koncentrace oxidu uhličitého - tedy onen takzvaný vydýchaný vzduch - pocit únavy je mnohonásobně vyšší. Z dlouhodobého hlediska je nedostatek čerstvého vzduchu velmi nepříznivý i pro naše zdraví. Od počáteční únavy totiž může delší pobyt v takovém prostředí  vést, kromě snížení koncentrace a výkonu, až k vážným zdravotním problémům. 

Nejsnazším řešením je otevřít okno a vyvětrat. S čerstvým vzduchem pocítíte i nával energie, tělo se okysličí a únava zmizí.

Větrání na noc

Ačkoliv by se mohlo zdát, že se mezi správným větráním doma a výkony v posilovně nevyskytuje žádná souvislost, opak je pravdou. Bylo totiž prokázáno, že pokud spíte ve špatně větrané místnosti, koncentrovaný oxid uhličitý má nepříznivý vliv na spánek a snižuje jeho kvalitu. Kvůli tomu tak následující den budete unavení, sníženou budete mít kromě fyzické výkonnosti i tu mentální, a hlavně celkově nebudete v kondici. V tomto stavu se pak jen těžko podávají kvalitní výsledky.

V zimním počasí může být větrání nepříjemné, obzvláště pro zimomřivé lidi. Venku se v mrazu opravdu všem dýchá hůře. Čerstvý vzduch doma i v posilovně však i zimomřivým přináší pozitiva pro fyzický i psychický výkon. Posilovnu proto vybírejte nejen podle ceny a vzhledu, ale také podle dobrého vzduchu.