Proč se v mrazu dýchá hůř a jak se bránit?

Teploty hluboko pod nulou nemají vliv jen na to, jak se cítíme. V mrazech se nám také mnohem hůře dýchá a chvíli trvá, než "rozdýcháme" přechod z tepla do mrazu. Proč tomu tak je? A co můžeme dělat, abychom minimalizovali nepříjemný pocit při přechodu z tepla do zimy?

Nejprve si musíme uvědomit, co se při dýchání vlastně děje. Při vdechování prochází studený vzduch přes nos a ústa. Vzduch dále prochází přes hrtan, průdušnici, průdušky až do plic. Za celou cestu se ho tělo snaží ohřát a přizpůsobit vlhkost tomu, aby se v samotných plicních sklípcích snadno kyslík dostal do krevního oběhu. Není tak divu, že nejlépe se nám dýchá v dostatečně vlhkém a rozumně chladném prostředí.

Za velkých mrazů vdechujeme vzduch tak studený, že ho tělo nedokáže při cestě dýchací soustavou dostatečně ohřát. Do plic se nám tak dostane pořád ledový vzduch a ochlazuje vše kolem. V plicních sklípcích proběhne proměna na oxid uhličitý a ten (tentokráte už ohřátý) vydechujeme ven tou samou cestou, kterou ještě před chvílí chladil ledový vzduch. 

Než si tělo zvykne, že už nenadechujeme vyhřátý vzduch domova, ale ledový vzduch venku, chvíli to trvá. A právě kvůli rychlému střídání teplot se nám při přechodu z tepla do mrazu hůře dýchá nebo dokonce můžeme mít i pocit pálení na plicích.

Jak se chránit?

Je samozřejmě nesmysl celou zimu nevycházet z vyhřátých místností. Abychom chránili plíce a své zdraví, je proto potřeba připravit své tělo na tyto změny. A to jednoduše. 

Dýchejte nosem

Mnoho lidí říká, že je v zimě nepříjemné dýchat nosem, protože z toho "studí" hlava. A přitom právě dýchání nosem pomáhá tělu ohřívat vdechovaný vzduch na teplotu, která je pro plíce přijatelnější. Tím pádem dýchání nosem pomáhá i lépe snášet přechod z tepla do mrazu. Pokud na to nejste zvyklí, trénujte dýchání nosem průběžně celý rok a budete na zimu připraveni.

Vytvořte si pomalejší přechod

Udělejte si před samotným vykročením do mrazu pát vteřin čas. Pusťte do místnosti trochu studeného vzduchu z venku a ten dýchejte. Až pak vyražte ven. Uvidíte, že i krátký "přechod" z vyhřáté místnosti do mrazu vás ochrání před pocitem pálení na plicích.

Dýchejte skrz šálu

Pokud ani předchozí dva tipy nepomáhají a zle se vám při přechodu do mrazu dýchá, pak omotejte spodní část obličeje šálou a vzduch vdechujte přes ni - ale opět ideálně nosem, aby se stihl dostatečně ohřát. Po chvíli na mrazu pak můžete zkusit začít dýchat bez zakrytí šálou, abyste tělu zajistili přísun čerstvého vzduchu.

 

Co vy na to?