Ty nejlepší články rovnou do mailu

Pravidlo 80 na 20 - jak zhubnout chytře

Taky nemáte rádi diety, kde se musíte vzdát všech dobrých věcí a žvýkat jen zeleninu? My také ne, protože to pak není dieta, ale trápení. Zkuste proto mrknout, jak můžete snadno a zdravě zhubnout při dodržování pravidla "80 na 20" a nevzdávat se tak toho, co máte rádi.


Co to je pravidlo 80 na 20

Tohle pravidlo je perfektním vodítkem pro všechny, kteří se snaží žít zdravě, ale zároveň se nechtějí vzdát svých oblíbených pochoutek. Pokud se jich vzdáte, je totiž jen minimální šance, že vydržíte jíst zdravě delší dobu a že se nedostaví jojo efekt. Místo toho je proto lepší v 80% jíst zdravě a ve 20% klidně to, na co máte chuť.

Když toto pravidlo vyzkoušíte, je velká pravděpodobnost, že u něj zůstanete déle než u "diet". Navíc nebudete mít nutkání "tajně" si dávat něco sladkého a pak se cítit špatně. Vždyť i to je součástí pravidla 80 na 20. V dlouhodobém horizontu pak budete mít položeny základní kameny - a otestovány, že vydrží - pro zdravý život.

Jak vypadá takový jídelníček "80 na 20"

Na začátku je jen na vás, abyste našli tu správnou vyváženost. Jestli vám vyhovuje, že si denně dáte 4 jídla zdravá a další 1 podle vaší chuti nebo vám lépe vyhovuje jíst 4 dny v týdnu jen zdravě a pátý den mít "všežravý". Ať tak nebo tak, díky pravidlu 80 na 20 se naučíte mít přehled o svých stravovacích návycích i o jídle samotném.

A jelikož se nepočítají kalorie nebo přesné množství živin, jako u jiných diet, pojďme si ukázat návrh jídelníčku pro pravidlo 80 na 20:

Rozdělení podle jídel:

Pokud jíte 3x denně větší jídlo, pak je to celkem 21 jídel za týden. Z toho 17 bude zdravých a 4 podle vaší chuti.

Pokud jíte 6x denně přibližně stejné porce jídel, je to 42 jídel za týden. Z toho si dopřejte 34 zdravých a 8 podle vaší chuti (tedy každý den 1 podle vaší chuti a máte ještě jedno "v zásobě").

Když vás baví počítat kalorie:

Řekněme, že váš cíl je 2100 kalorií za den. U pravidla 80 na 20 můžete 1680 kalorií přijmout ze zdravých jídel a zbylých 420 z toho, na co máte chuť.

Samozřejmě že snazší je kalorie nepočítat a spíš se naučit poznat dobré zdravé jídlo, můžete si připravit jídelníček třeba tak, že od pondělí do soboty si dopřejete jedno jídlo podle vaší chuti a v neděli máte taková jídla hned dvě. To nezní špatně, ne? Můžete třeba vyrazit do cukrárny a místo zdravé svačiny si dopřát zákusek ke kávě.

Ať už se rozhodnete pro jakýkoliv "program", je to opravdu jen na vás a na vašem životním stylu. Jediné, na co nezapomeňte, je výběr zdravého jídla. Těch 80% se musí skládat z většího množství zeleniny a ovoce, libového masa, kvalitních bílkovin a zdravých tuků. Naopak cukry si schovejte na zbývajících 20%, pokud je musíte mít.


Tyto články vás také zajímají:

Co vy na to?