Ty nejlepší články rovnou do mailu

Ovesné vločky - tradiční potravina sportovců

Schválně se zkuste v posilovně zeptat některého ze svalnáčů, jestli si občas dává ovesné vločky v rámci jídelníčku. Drtivá většina vám souhlasně přikývne. Zároveň ale většina z nich nebude vědět, proč zrovna vločky jsou vhodnou součástí jídelníčku a nejspíš vám zamumlají něco o bílkovinách a vláknině. 

Proč ale zrovna ovesné vločky jsou tím "zázračným" jídlem? Co je na nich tak "úžasného", že si je sportovci rádi dopřávají?


Jak se vyrábí?

Ovesné vločky jsou 100% přírodní produkt, k jejich výrobě se nepřidávají žádné chemikálie. Jsou to vlastně celozrnné obilniny.

Oves - tedy jeho zrna se oloupou a očistí, napaří se a vylisují do tvaru, v jakém vločky známe. Pak se ještě suší. Díky tomuto procesu získávají ovesné vločky své typické aroma a zároveň mají dlouhou trvanlivost. Při vysokých teplotách, kterým jsou vločky vystaveny během výrobního procesu, se zneaktivní enzymy štěpící tuky. Vločky díky tomu mohou být skladovány delší dobu.

Co obsahují?

Obsah živin vysvětluje, proč si je sportovci rádi dopřávají na snídani s jogurtem, tvarohem nebo mlékem. Ovesné vločky totiž obsahují cca:

  • 67 % sacharidů
  • 15 % bílkovin
  • 7% tuku (zdravé tuky - nenasycené mastné kyseliny)

Ovesné vločky vás díky sacharidům také pořádně zasytí, vždyť ve 100 gramové porci dodají až 10 gramů vlákniny. Právě beta-glukany (tedy nerozpustná vláknina) pomáhají snižovat hladinu cholesterolu a udržují optimální hladinu cukru v krvi. V tenkém střevu pak absorbují tekutiny a zvyšují viskozitu tráveniny, díky čemuž se prodlužuje doba trávení jídla. To pak umožňuje pouze pomalý vzestup hladiny cukru v krvi a vy tak nezažíváte onu "chuť na další jídlo".

Ovesné vločky dále obsahují také vitamíny řady B, vitamín E, železo, lecitin, zinek, draslík, hořčík, mangan, vápník a další minerály.

Mohou škodit?

V běžném množství a při občasné konzumaci ne. Naopak převažují přínosy nad potenciálními riziky.

Pokud by se ale váš jídelníček skládal jen z pokrmů připravených z ovesných vloček, možné riziko tu existuje. Ne nadarmo se říká, že všeho moc škodí. Ovesné vločky totiž obsahují kyselinu šťavelovou. Sice v malém množství, ale i to malé množství při dlouhodobé konzumaci má vliv na naše tělo. Kyselina šťavelová se váže s vápníkem, a tedy kvůli ní se vápník "odčerpává" z našeho organismu. Už i proto se vločky doporučuje konzumovat s potravinami bohatými na vápník - tedy ony známé vločky s jogurtem nebo mlékem.

Proč je sportovci rádi jedí?

Ovesné vločky jsou díky jejich složení a hodně příznivému poměru živin vynikající volbou na snídani nebo svačinu. Díky vláknině a zdravým tukům vás dokážou zasytit na dlouhou dobu a nemáte tak po snídani nebo svačině opět brzy hlad. Navíc v kombinaci s mlékem (nebo jogurtem) a ovocem nakrájeným na kousky se jedná o velmi chutnou snídani, kterou krásně nastartujete váš den.


Tyto články vás také zajímají:

Co vy na to?