Ty nejlepší články rovnou do mailu

Pitný režim v létě - tyto nápoje radši vynechte

O tom, že bychom v létě měli obzvláště dodržovat pitný režim, slýcháme ze všech stran. Je to pravda, za horkých dní se více potíme, aniž bychom se tolik hýbali. Pít dostatečné množství nápojů je jedna věc. Jaké nápoje pijete, to už je věc druhá. Dáme vám tip, čemu je rozumné se vyhýbat. A to i když cvičíte.

Džusy z koncentrátu

Populárními nápoji zejména v horkých letních dnech jsou džusy. Člověka příjemně osvěží díky lehce kyselé chuti a zároveň máme pocit, že se díky nim dostatečně napijeme. Zapomínáme ale často, že právě kyselá chuť džusů, zejména těch z koncentrátu, je balancována pomocí cukru. A ne zrovna v malém množství. Právě proto jsou džusy podobně kalorické jako třeba populární cola. Oproti ní mají ale hezčí, zdravěji vypadající obaly, na kterých je vyobrazeno ovoce. Ze skutečného ovoce toho ale příliš mnoho v džusech obvykle nenajdete. Přečtěte si, jak se vyrábí pomerančový džus z koncentrátu.

Když už se rozhodnete dát si džus, doporučujeme ideálně fresh, u kterého máte jistotu, že je čistě přírodní. A pokud máte k dispozici džus z koncentrátu, nařeďte ho. V obou dvou případech to ale s džusy nepřehánějte. V horkém dni je zbytečné dodávat organismu nadbytek cukru.

Voda s citrónem

Říkáte si, co je špatného na vodě s citrónem? Vždyť v létě osvěžuje a navíc neobsahuje žádné cukry. Proč ji tu vlastně zmiňujeme? Ze dvou důvodů.

Voda s citrónem je rozumnou volbou, ale jen v případě, že to s jejím pitím nepřeháníme. Zkusili jste třeba vymačkat šťávu z citrónu a pak ji vypít? Že se vám křiví pusa z představy, jak moc kyselá taková šťáva je? A právě to je ten důvod, proč je lepší to s vodou namíchanou s citrónovou šťávou nepřehánět. Právě tím byste si mohli snadno překyselit žaludek a způsobit pálení žáhy nebo nevolnost. I zde proto platí: "všeho s mírou".

Pokud si nakrájíte citrón na kolečka a vhodíte do vody, je tu ještě jeden důvod, proč se takovému nápoji vyhýbat. Chemie. Právě v citrónové kůře se může kvůli různým postřikům skrývat větší množství, než byste čekali. Otázkou také je, jak moc pomáhá citrón před touto přípravou omýt nebo odrbat hrubou houbičkou, abychom se zbavili alespoň chemikálií z vrchní vrstvy kůry. Je to ale rozhodně lepší, než nakrájet neomytý citrón.

Kupované ledové čaje

Ledový čaj zní v horkém dni dobře, co říkáte? V případě kupovaného ledového čaje opravdu dobře jen zní. Podívejte se někdy na složení uvedené na etiketě a zjistíte, že obsah skutečného čaje je opravdu minimální. Občas i méně než 0,5%. V balení "ledového čaje" tak spíše najdete cukr nebo hodně cukru, něco málo chemie, aby byl čaj příjemně nakyslý a různá barviva a aromata. Tedy vcelku nic, co byste na žízeň v letních dnech opravdu potřebovali.

Když už dostanete chuť na ledový čaj, připravte si ho doma. Je to extrémně jednoduché. Stačí uvařit čaj, který vám nejvíce chutná, nechat vychladnout a pak jím zalít kostky ledu připravené ve skleničce. Takový domácí ledový čaj je něco jiného než ty kupované.

Ledové kávy a nápoje

V kavárnách i cukrárnách v létě snadno koupíte různé ledové nápoje. Vypadají dobře, chutnají dobře, ale dobrou výživovou hodnotu pro nás moc nemají. Ledové kávy zejména kvůli doslazování větším množstvím cukru a samotné ledové nápoje díky chemickým přísadám, ze kterých se vyrábějí. Onen prášek, který se rozmixuje s ledem a vznikne tak nápoj, není obvykle moc přírodní.

Nápoje "light" a bez cukru

Ačkoliv to vypadá, že kritizujeme ledové nápoje zejména kvůli množství cukru, najde se i něco podobně nezdravého, jako jsou slazené nápoje. Právě nápoje s umělými sladidly, označované výrazně jako light, zero, bez cukru apod., mají diskutabilní vliv na naše zdraví. Umělá sladidla jsou sice označována v malých dávkách jako neškodná, jejich kritici ale upozorňují na nedostatek přesvědčivých studií o vlivu sladidel na naše zdraví. Faktem je, že nápoje s umělými sladidly mohou zapříčinit nárůst hmotnosti, protože podporují chuť k jídlu. Více o light nápojích se dočtete zde.


Tyto články vás také zaujaly:

Co vy na to?