Ty nejlepší články rovnou do mailu

Jak správně sedět u monitoru?

Ačkoli jsem už toto téma kdysi nakousli, práce s monitorem je pro řadu lidí natolik pravidelná, že si zaslouží vlastní článek. Spousta z nás denně pracuje s monitorem ať už během svého zaměstnání, nebo v soukromém životě, kdy se stále častěji lidé přesouvají od televize k monitiru. Pojďme se podívat co můžeme udělat pro to, abychom si oči nenamáhali a nemuseli sáhnout po brýlích dřív než to bude nutné.

V prvé řadě bycom si měli říct, že žádná studie neprokázala přímou souvislost zhoršení zraku a práce s monitorem. Žádné "záření" tedy oči nekazí, ale chybný způsob práce s monitorem už ano.

Asi největším problémem při sezení u počítače a pozorováním monitoru je frekvence mrkání. Dospělý člověk mrkne za den průměrně sedmnáct tisíckrát, což je ideální množství na to,a by si okok odpočinulo a bylo dostatečně zvlhčené. U monitoru se ale tato frekvence sníží až trojnásobně a to už je rozhodně málo. Snížiná frekvence mrkání pak může vést i k pocitu "cukání oka", což je častý příznak zvýšeného nitroočního tlaku, který je za normálních okolností stabilní.

Druhou, velmi častou příčinou problémů je velikost monitoru a jeho umístění. Pokud je monitor příliš široký máme tendenci šetřit s krční páteř tím, že se snažíme obsáhnout co největší plochu právě očima. Knížka je zkrátka ideálně široká na to, abychom jeden žádek textu zvládli přehlédnout očima bez natočení hlavy. Při dnešní velikosti monitorů je to už problém a časté pohyby očí v krajních mezích, tedy rychlý pohyb zleva doprava, oči unaví ještě rychleji.

Na tyto problémy asi neexistuje jiná pomoc, než v pravidelných intervalech přestat pracovat. Rozhodně vám neomůže půlhodinová přestávka na oběd v půlce směny, intervaly jsou třeba daleko kratší. V ideálním případě každých deset minut zvědněte hlavu a podívejte se za monitor. Měli bychom se snažit několikrát zaostřit na vzdálený bod a následně na bod bližší. Suché oči zase přestanou, pokud je na nějakou dobu zavřeme. Mrknutí nám v tomto případě nepomůže, je třeba mít oči skutečně zavřené a to na několik vteřin. Někdy pomůže i oči zavřít skutečně silně, to nám pomůže od zvýšeného tlaku v oku.

V neposlední řadě pak platí, že čím horší pracoviště, tím častější přestávky jsou nutné. Pokud tedy sedíme v prostředí, které je prašné, nebo dokonce v průvanu. Měli bychom si dávat pozor a cvičit oči častěji. Velmi dobrým pomocníkem jsou různé programy, které vám pravidelně na monitoru připomínají, že je čas si odpočinout. Pro ty, kteří mají problém s disciplínou nabízejí některé i takovou funkcionalitu, že monitor zhasnout a nedají vám příležitost v práci pokračovat bez patřičného odpočinku. Zní to možná drasticky, ale děláme to pro své zdraví.

Co vy na to?