Ty nejlepší články rovnou do mailu

Zredukujte sůl ve svém jídle

Věděli jste, že doporučená denní dávka soli je pouhých 5 gramů? To je přibližně jedna čajová lžička. Zkuste si ale někdy sečíst množství soli, kterou sníte v různých jídlech během celého dne. Číslo vás možná překvapí a mělo by vám i částečně napovědět, jestli se o své zdraví staráte dobře.

Nadměrné solení může v těle rozhodit rovnováhu tzv. sodíko draslíkovépumpy a způsobovat přílišnou zátěž ledvin, být důvodem zadržování vody v organismu a vést ke zvyšování krevního tlaku. 

Zjistěte, odkud se sůl bere

Bez znalosti toho, odkud se sůl v denním jídelníčku bere, nedokážete snadno určit, kde se jí nejsnáze můžete zbavit. Proto naše jednoduchá úvodní rada zní: zkuste si zapisovat, kolik soli jíte v jednotlivých jídlech. U potravin kupovaných v obchodě složení znáte. Alespoň orientační hodnoty pro jídla z restaurace najdete snadno na internetu. 

Obecně nejvíce soli se schovává v polotovarech, uzeninách a konzervovaných jídlech. Právě tam se sůl používá jako konzervant nebo jako látka zvýrazňující chuť. Nesmíme ale zapomenout na brambůrky a různé slané pamlsky, které jen tak sníte večer u televize.

Mějte sůl pod kontrolou

První krok k prevenci je vědět přesně, kolik soli jíme. Jídla z restaurací mohou být pokaždé různě slaná a ne vždy určíte, kolik soli jste vlastně snědli. Proto začněte právě zde: buď se v restauracích doptejte, kolik soli kuchař používá nebo začněte připravovat víc jídel doma. U nich budete mít přesně spočítané, kolik soli používáte.

Doma při vaření také často můžete sůl nahradit jiným kořením, které dodá jídlu chuť. Možností je spousta, zmíníme např. u nás snadno dostupný česnek, pažitku, křen, bylinky nebo citrón. A opět je to snadná cesta, jak se vyhnout nadbytku soli.

Když už vybíráte v obchodě nějakou potravinu, která obsahuje sůl, rozhlédněte se. Obvykle existuje více variant potravin od různých výrobců a obvykle mívají tyto potraviny různý obsah živin. Vybírejte proto tu, která je složením nejrozumnější a nezapomínejte ani na obsah soli.

Přidejte do jídelníčku více ovoce a zeleniny. Je snadné připravovat jídla jen z několika ingrediencí. Takovým jídlům ale může chybět chuť a automaticky pak saháme po koření včetně soli. Když si ale k takovému jídlu dáte jako přílohu vhodně zvolenou zeleninu, dostanete chuťově zajímavou pochoutku.

Když se vám podaří opustit dochucování každého jídla pomocí soli, zjistíte jednu zajímavou věc. Budete mnohem intenzivněji vnímat ostatní chutě jídla. Tělo si zvykne, že jedna (slaná) chuť nepřebíjí ostatní a bude vám dávat více podnětů z ostatních chutí.

Co vy, kontrolujete svůj denní příjem soli? Daří se vám mít sůl pod kontrolou? Pište do komentářů.

Co vy na to?