Ty nejlepší články rovnou do mailu

Můžete cvičit, když se cítíte nemocní?

Na první pohled možná rovnou odmítavě řeknete "ne" na otázku položenou v názvu tohoto článku. Co ale, když jsou i situace, kdy je rozumný pohyb při nemoci pro tělo přínosný?

Vybavte si situaci, co jste si naposledy pomysleli v posilovně, když člověk vedle vás při cvičení pochrchlával, smrkal nebo nevypadal příliš zdravě. Že to byla myšlenka ve stylu "proč radši neleží doma"? Nebo snad něco jako "vždyť tu nakazí ostatní"? Buďme upřímní, v posilovnách, stejně jako kdekoliv jinde, kde se střídá obrovské množství lidí, je spoustu bakterií a virů. A to tam nemusí být ani nikdo nemocný. Spoustu z těchto mikroorganismů se do posilovny dostane jednoduše zvenku a na stroje a činky se pak snadno přenáší - vždyť na ně přímo šaháme.

Od mala si jako lidé budujeme imunitu. Když to stručně shrneme, v případě útoku bakterií nebo virů zafungují nejdříve první obranné mechanismy - ať už to je mechanická bariéra jako třeba sliznice v nosní dutině, která odchytne první nápor nežádoucích organismů. Dále to může být i chemická bariéra jako kyselé žaludeční prostředí, které likviduje nežádoucí organismy, které se dostanou až do žaludku. A když už se "vetřelci" dostanou i do organismu, aktivují se bílé krvinky, které začnou proti nákaze bojovat.

Když už tento primární imunitní systém bakterie nebo viry překonají, tělo aktivuje procesy a specializované bílé krvinky jako druhou obranu v rámci imunitního systému. Ty pak mají za primární úkol nákazu zlikvidovat. Naštěstí si tělo procesy, jak ochránit co nejlépe organismus, pamatuje. A právě této "paměti" můžeme říkat imunita.

V případě útoku virů a bakterií na naše tělo musíme počítat s tím, že aktivování imunity a boj s nákazou nás něco stojí - a to zejména energii. Právě proto se často cítíme malátní, unavení a nemáme chuť cokoliv dělat. I proto je potřeba při nemoci rozlišovat mezi pojmy "jít si zacvičit" a "hýbat se". Zatímco v případě "jít si zacvičit" bychom nemocné tělo mohli snadno přetížit a vyčerpat, lehčí pohyb ve formě pomalé procházky, může při mírnějším onemocnění i prospět.

Než ale vyskočíte z postele a začnete se oblékat, doporučujeme se zamyslet nad svým celkovým zdravotním stavem a ideálně se poradit s lékařem.

Mírná zátěž v podobě procházky, jógy nebo plavání je pro zdravý organismus prospěšná i co se budování imunity týká. Pokud jsme ale nemocní, právě lehká procházka na čerstvém vzduchu může pomoci rozproudit krev a protáhnout svaly. A zároveň vás psychicky podpoří - podívat se na chvíli ven z místnosti, kde jinak jste zavřeni celý den, je pro psychiku přínosem.

Pokud máte velmi vysokou horečku nebo pokud jste nemocní první den, naopak pořádně odpočívejte a místo pohybu si dopřejte duševní relax například v podobě komedie, terá vaše tělo vzpruží díky smíchu. Další dny, jakmile se budete cítit aspoň o něco lépe, můžete lehký pohyb zařadit do své rekonvalescence.

Co vy na to?