Skryté cukry jsou i v ovoci. Čím nám škodí?

Možná se vyhýbáte sladkému a bílému pečivu, snažíte se jíst zdravě a hodně zeleniny a ovoce – a přitom konzumujete tolik cukru, že kdybyste to věděli, zděsili byste se. V různých naoko zdravých potravinách , ale i některých druzích ovoce, je totiž mnoho skrytých cukrů, které nám vůbec neprospívají.

 

Nejprve si řekněme, že cukry se dělí na dva typy – komplexní a jednoduché. Ty první jsou pro tělo potřebné a musíme je mít, abychom dokázali správně fungovat. Jednoduché cukry jsou ale zrádné, obsahují je obvykle cukrovinky a způsobují zdravotní problémy a nadváhu. Jenže jsou obsaženy i tam, kde bychom je nečekali. Když si třeba dopřáváme přezrálé ovoce, je úžasně sladké a máme pocit, že tím tělu prospíváme, ale opak je pravdou. Cukrovou bombou jsou zejména slaďoučké třešně, meruňky, banány, hroznové víno, datle nebo letní jablka. Obsahují velké množství fruktózy a dokážou tak úplně rozhodit hladinu cukru v našem těle.

Zelenina i med

Totéž platí i u zeleniny. Sladké druhy jako je například mrkev, kukuřice nebo červená řepa sice obsahují mnoho minerálů a potřebných živin či vlákninu, ale když jich jíme moc, přesladíme se. A brzy pak navíc máme zase hlad, takže máme snahu jíst dál a dál. Zrádný je i jinak velmi propagovaný a zdravý med. Sice je to přírodní sladidlo, ale cukru v něm najdeme neskutečné množství.

S rozumem

Máte se tedy všem těmto zdravým dobrotám vyhýbat? To vůbec ne, ale měli byste je jíst s rozumem a v malé míře. Nespořádejte celou mísu třešní, dejte si jen hrst. Zkrátka nepřehánějte to a ani tyto cukry vám neublíží. I když pokud se zrovna snažíte hubnout, je vhodné se zmiňovaným potravinám vyhýbat, protože vám ve vaší snaze rozhodně nepomohou, ba právě naopak.