Kolik soli je už příliš a jak ji omezit?

V pohádce Sůl nad zlato nám velmi názorně ukázali, že bez soli se jíst nedá. Nedá se bez ní ani žít, protože naše tělo ji díky obsaženému sodíku a chloru ke svému správnému fungování potřebuje. Ale je také pravda, že bychom jí neměli konzumovat příliš, protože ve velkém množství náš organismus spíš ohrožuje. Ani odborníci se ovšem nedokážou jednoznačně shodnout, kolik soli je už přespříliš.

Pokud byste si měli počítat jen množství soli, které aktivně použijete například při vaření, bylo by sčítání zkonzumovaného denního množství relativně snadné. Jenže faktem je, že sůl je téměř ve všech výrobcích a potravinách, které kupujete. Stačí se podívat na etikety a možná užasnete, co všechno je slané, aniž by vám to slanou chuť byť i jen připomínalo. Vždyť špetka soli se přidává například i do některých dezertů, které nakonec chutnají sladce. Takže když si zkusíte pár dní poctivě počítat či odhadovat, kolik soli konzumujete, nejspíš vás to nepříjemně překvapí.

 

Ideální množství

Čím méně solíte a soli konzumujete, tím lépe pro vás. Ono je jen pouhou utopií, že budete moci žít zcela bez soli, protože to byste vážně nemohli jíst téměř nic (a nebo by jídlo bylo tak bez chuti, že by vám nechutnalo). Většina odborníků se proto shoduje, že v průměru byste měli přijmout denně asi jednu kávovou lžičku soli. To na první pohled není moc, ale stačí se k svačině nacpat uzeninami a už jste přes míru. A přitom pokud byste se pokusili tuto kávovou lžičku soli sníst naráz (což byste nejspíš nedokázali), mohlo by vás to dokonce zabít. Tím nechceme říct, že sůl je smrtící, ale přílišné množství je zkrátka zdraví škodlivé – a vězte, že ta doporučovaná kávová lžička soli už přílišné množství je. Jedná se totiž o zhruba jeden a půl doporučované denní dávky.

Tyto články jsou pro vás také připraveny:

 

Přemýšlejte, když solíte

Zmiňovaná kávová lžička je odhadem asi 8 gramů soli, což je 160 procent doporučenného denního množství. Většina populace podle statistik denně spořádá dvakrát více soli, než by měla. Málokdo se dostane pod doporučovaný limit.

 

Pokud tedy sledujete etikety výrobků, snažte se množství soli sčítat, abyste měli jistotu, že nesolíte příliš. Pokud vaříte doma sami, zbytečně pokrmy nepřesolujte, raději používejte více různých druhů koření, které jídlům dodá jinou a zajímavou chuť. Pokud máte už jídlo na talíři, nedosolujte si ho. Při nakupování pečiva kupujte raději to bez zjevných zrníček soli na povrchu. Uzeninám se pokud možno vyhýbejte, a pokud to nedokážete, volte aspoň ty, které v sobě nejspíš tolik soli mít nebudou. Zkrátka vždy zvažujte, co kupujete a co jíte, ať si tím zbytečně neubližujete.