Jíte víc cukru, než je zdrávo? Takto reaguje vaše tělo

Smutnou zprávou je, že cukr je téměř ve všem, co během dne jíme nebo i pijeme. I když si tedy nepotrpíme na sladké a vyhýbáme se mu, máme značný příjem cukru, který nám možná může i škodit. Jak poznat, že cukru konzumujeme příliš a jak na něj nejlépe vyzrát?

Cukr většinou považujeme za nezdravý, a zvlášť pokud se snažíme zhubnout, vyhýbáme se mu. Mlsání, návštěvy cukráren, dvě lžičky cukru do čaje – to vše je pro nás zakázané ovoce. Zato tomu ovoci většinou holdujeme, nezříkáme se džusu, jíme celozrnné pečivo, k snídani cereálie... Jenže v tom všem je cukr, a tak se snadno může stát, že ho za den přijmeme víc, než je vhodné.

Pozor na jednoduché cukry

Úplně nejhorší cukry jsou ty jednoduché, které nám sice rychle dodají energii a zvýší hladinu inzulinu v krvi, ale zase velmi rychle vyprchají, tělo se dostane do útlumu a žádá si další dávku. Pokud mu vyhovíme a fungujeme v tomhle režimu, snadno si můžeme vypěstovat skutečnou závislost na cukru a k tomu řadu zdravotních potíží v čele s cukrovkou. Doporučovaný maximální příjem těchto jednoduchých cukrů je totiž podle expertů 25 gramů denně. Což je například v jedné sklenici sladké limonády. 

Nadýmání a únava

Přednost bychom měli dávat komplexním sacharidům, které nám dodají energii, která tak rychle nevyprchá. Ty navíc potřebujeme, aby náš organismus dokázal správně fungovat, i když lepší je dopřávat si je ráno či dopoledne než večer. Jenže co když jich konzumujeme příliš? Nemůže nám také hrozit cukrovka, obezita a další onemocnění? Nemusíte se zbytečně strachovat – pokud jste dlouhodobě „přecukrovaní“, vaše tělo vám to dá jednoznačně najevo.

Mezi klasické příznaky nadměrné konzumace cukru patří úmorná únava, kterou jen těžko zvládáte překonat. Kdo trpí akné, může nadmíru cukru poznat na jeho zhoršení. Celkově se přílišné množství cukru projevuje i na kvalitě naší pleti, která rychleji stárne a tvoří se na ní více vrásek. K tomu můžeme mít častější střevní potíže, cítíme se nadmutí nebo nás trápí plyny. Pokud na tyto příznaky nedbáme a příjem cukrů nesnížíme, koledujeme si později o mnohem horší a zdraví ohožující potíže.