Sladké jako nepřítel vaší váhy? Kdepak, není cukr jako cukr

Kdo se rozhodne zhubnout, ať už pomocí dlouhodobé změny jídelníčku a životního stylu, nebo díky nějaké zvolené dietě, ten má zřejmě jasnou představu – od téhle chvíle platí jasný zákaz konzumace všeho tučného, přesoleného, smaženého a hlavně sladkého. Jenže právě to poslední, což je pro mnoho z nás bolestnou ztrátou, je mýtus. Cukr není tak špatný, jak myslíme, a i při dietě si ho klidně můžeme dopřávat.

Je jasné, že kdo cukru zkonzumuje příliš (a to v jakékoliv jeho formě), ten škodí sám sobě, protože tělo se s tou sladkou náloží musí nějak poprat. A to obvykle nestíhá, a časem to odneseme cukrovkou a dalšími onemocněními. Což není nic příjemného.

Jenže kdo to nepřehání, ale přesto si rád čas od času hříšně zamlsá (ať už je to dezert z cukrárny ke kávě, sušenka, džus či řádek čokolády), pro toho je dieta učiněným neštěstím. Znamená to, že tohle všechno už nikdy víc nesmíte vzít do úst? Byl by to naprostý konec vašich snah o hubnutí? Omyl, cukr není takový nepřítel, jak se nám někteří snaží namluvit.

Dopoledne a s rozumem

Není cukr jako cukr. Když si namísto sušenky dáte kousek ovoce, tak do těla cukr dostanete také, užijete si tu sladkou chuť a navíc si neuškodíte. Jistě, když se to přehání, tak i tento typ cukru škodí, ale za běžné situace je tomu naopak – přírodní ovocná fruktóza vám pomůže doplnit energii, máte pak více elánu jít si třeba zacvičit, energie se spálí a skoro žádný nadbytečný cukr se vám v těle neukládá.

Cukr je ale například i v neslazeném müsli s kousky sušeného ovoce, které si mnoho z nás dává k snídani. Ani v této formě není špatný, pokud si ho dáme skutečně jen ráno – dodá nám energii, ale tu zvládneme během dne hravě spálit, takže ani v tomto případě se neukládá ve formě tuků.

Zkrátka, pokud si cukry dopřáváte v rozumném množství, podobách a v rozumnou denní dobu, tedy ideálně během rána a dopoledne, s vaší váhou to nemusí nic udělat.

Na sladkosti opatrně

Doporučení dát si místo sušenky jablko zní sice hezky, jenže řada z nás by přece jen raději uvítala tu sušenku. Co s tím? Vězte, že cukry ukryté v takovýchto výrobcích patří mezi jednoduché – rychle vám dodají energii. To může být dobré, pokud se pak chystáte jít si zacvičit. Ale pokud se příliš nehýbete, takový cukr se díky metabolickým procesům mění v tuk a ukládá se. A tak je tomu se všemi sladkostmi.

Proto pokud skutečně nedokážete odolat, dejte si každý den jen jeden malý kousek a to v co nejčasnější denní dobu. Jen tak přijaté cukry do večera dokážete spálit.