Ty nejlepší články rovnou do mailu

Brokolice - zdravá a dostupná potravina

Brokolice je potravina snadno dostupná v českých obchodech po celý rok. Jedni ji milují, druzí tvrdí, že ji nemusí. Často ale jen proto, že je zelená a tedy na pohled příliš zdravá.

Vy byste ji každopádně měli zařadit do svého jídelníčku už jen kvůli jejímu pozitivnímu vlivu na vaše zdraví. Brokolici naví využijete i k přípravě některého z dietních pokrmů podle našich osvědčených receptů.


Brokolice je druhem kapusty a je příbuzná květáku. Díky tomu ji snadno můžete použít i v receptech, kde jinak kraluje květák. Původem pochází z oblasti Středomoří a znali ji už staří Římané. Známější se ale stala až v průběhu posledních cca sto let. V posledních letech se navíc diskutuje o jejich velmi příznivých účincích na lidské zdraví.

Pojďme tedy shrnout, které látky a živiny brokolice obsahuje a čím jsou prospěšné pro naše zdraví.

Vitamín C

Vitamín C je potřebný pro metabolizmus aminokyselin v našem těle. Podporuje také vstřebávání železa, stimuluje tvorbu bílých krvinek, vývoj kostí, zubů a chrupavek a podporuje růst. Je také silným antioxidantem.

Beta-karoten

Tento antioxidant pomáhá snižovat riziko vzniku rakoviny a zvyšuje obranyschopnost organismu.

Vitamín E

Vitamín E je nejdůležitější antioxidant v těle. Chrání buňky před oxidačním stresem a účinky volných radikálů, díky tomu pomáhá zpomalovat stárnutí a působí zároveň jako prevence proti nádorovému bujení. Podporuje i činnost nervového systému.

Vitamíny skupiny B

Účinky vitamínů skupiny B se projevují zejména v období se zvýšenou psychickou a fyzickou zátěží. Posilují také imunitní systému a používají se jako doplněk léčby nejrůznějších chorob. 
Vitamínů skupiny B je více druhů, každý z nich má vliv na jinou část lidského organismu.

Hořčík

Brokolice je významným zdrojem hořčíku, což je minerál nezbytný pro činnost svalů, srdce i pro přenos nervových vzruchů. 

Draslík

Tento minerál ve vysokém množství, jaké je obsaženo v brokolici, působí pozitivně na odvodňování a na snižování krevního tlaku. Tím brokolice může odehčit srdci a krevnímu oběhu.

Vláknina

Vysoký podíl vlákniny v brokolici pomáhá proti ochabnutí střev a preventivně působí proti vážným střevním onemocněním včetně rakoviny.

Sulforafan

Brokolice ve srovnání s jinými druhy zeleniny obsahuje větší množství sulforafanu. Ten dokáže snižovat množství nebezpečných volných radikálů. Spouští tvorbu enzymů, které dokáží detoxikovat chemické látky způsobující rakovinu a právě tyto enzymy jsou považovány za jedny z nejsilnějších protirakovinných sloučenin

 

Jak brokolici připravit?

 

Brokolici se kvůli zachování maxima prospěšných látek doporučuje jíst syrovou v salátech nebo blanšírovanou (krátce ponořenou do vařící vody) či krátce spařenou. Pokud máte rádi jiné úpravy, mrkněte na některý z našich dietních receptů.

Co vy na to?