Ty nejlepší články rovnou do mailu

Víme, co spolehlivě zničí vaší snahu zhubnout

Snažíte se žít zdravě, hýbat se a upravili jste alespoň trochu jídelníček? Za úspěchem v hubnutí stojí nejen pevná vůle dobře jíst a mít pravidelně dostatek pohybu, ale i přehled o tom, co v potravě přijímáme. Jedině díky vědomí, kolik jsme jakého jídla za den snědli a nápojů vypili, nám může pomoci splnit si sen a shodit pár kilo váhy.

Známe ale několik dietních "strašáků", kterými svůj cíl zhubnout zbytečně oddálíte.


Uzeniny

Dopřejete si občas místo kvalitní šunky také trvanlivé salámy typu Poličan, Herkules, Paprikáš? Nebo sáhnete v záchvatu hladu po párcích (i těch "lepších", dražších)? Pak vězte, že tyto uzeniny tvoří až z 50% tuk. Aby nebyly chuťově tak výrazně "mastné" a vydržely delší dobu mít hezkou barvu a vůbec byly trvanlivější, dochucují se dusičnanovou směsí. Tato kombinace vám pomůže maximálně zvýšit hladinou cholesterolu a pokud budete "slané" uzeniny konzumovat delší dobu, koledujete si také o vyšší riziko vzniku srdečních nemocí nebo cukrovky.

Místo těchto tučných a slaných uzenin si radši dopřejte maso v libové podobě - doma si ho dochutíte podle svého a máte jistotu, že se zbytečně necpete solí, tukem i "éčky".

Mléčná čokoláda

O čokoládě díky obsahu kakaového prášku je známo, že může být i zdraví prospěšná. Právě kakao působí jako antioxidant a může tak pomáhat chránit vaše zdraví. Jenže v mléčné čokoládě najdete víc přidaných cukrů a i tuku než samotného kakaa. To vám na zdraví moc nepřidá.

Příště se v obchodě podívejte radši po kvalitní tmavé čokoládě s obsahem kakaa ideálně 85% a více. Díky její silné kakaové chuti jí navíc nesníte tolik, jako té mléčné, a tedy nebudete zbytečně přijímat kalorie navíc.

Hranolky

Každý z nás si občas dopřeje hranolky - ať už s kečupem, tatarkou nebo jen tak "na chuť" samotné solené. Pokud je to jednou za čas a hranolky si připravíme doma jen z brambor, oleje a soli (nebo koření), je to z dietního hlediska v pořádku. Pokud ale zavítáme častěji do fastfoodu, jsou hranolky - ač vypadají celkem nevinně - tím, co naši snahu zhubnout může snadno zhatit. 

Podle informací z webových stránek McDonald's totiž porce hranolků střední velikosti obsahuje jen 4 gramy bílkovin, ale až 17 gramů tuku a 41 gramů sacharidů. To vše má 340 kalorií. Celkem dost na to, že taková porce nás skoro nezasytí. Navíc jsme se zabývali i složením hranolků z Mc Donald's - výsledky najdete v tomto článku.

Chipsy

Když jsme u brambor, z nich se dají připravit chipsy. Oblíbené bramborové lupínky se ale často smaží na palmovém oleji, který nám se zdravím moc nepomáhá. Navíc u těch lupínků s příchutí se používá několik chemických přísad, aby chutnaly lépe. Ať už jde přímo o glutamát nebo další látky.

Říkáte si, že vhodnější bude dát si zeleninové chipsy? Nenechte se zmást, ty jsou na tom, co se množství tuku týká, velmi podobně. Více jsme o zeleninových chipsech psali v tomto článku.

Snídaně v podobě cereálií

Sypete si ráno do mléka cereální taštičky, lupínky nebo kolečka s pocitem, že když se jmenují "cereální", jsou něčím zdravější? Pomůžeme vám s překladem - cereální znamená, že jsou vyrobené z mouky. A to, že vám tak moc chutnají třeba ty skořicové, za to vděčí přidanému cukru. 

Možná uděláte v případě některých cereálií lépe, když si na snídani dáte celozrnné pečivo se šunkou. 

Nápoje s umělými sladidly

U slazených nápojů typu cola nebo sycené sladké limonády je nám jasné, že chuť získává díky většímu množství cukru. Ale proč si máme dát pozor i na ty nápoje, které se chlubí na obalu tím, že neobsahují žádký cukr? Právě kvůli použitým umělým sladidlům.

Efekt vypití takového nápoje je: zmatek v těle. Tělo přijímá sladké (resp. cítí sladkou chuť) - mozek vysílá signál k produkci látek na trávení cukrů - ty ale žádné cukry nenajdou a vrací mozku signál, ať pošle nějaké jídlo, aby bylo co trávit. Proto konzumace nápojů se sladidly může vést k vzniku nadváhy.

Dalším sporným bodem jsou u nápojů s umělými sladidly samotná sladidla. Ne všechna jsou totiž považována za neškodná, u některých (více v tomto našem článku) se vedou vášnivé debaty o jejich vlivu na naše zdraví.

Proto nejlépe uděláte, když si dáte obyčejnou vodu nebo třeba džus ředěný vodou.


Tyto články vás také zajímají:

Co vy na to?