Ty nejlepší články rovnou do mailu

Devět špatných návyků, kvůli kterým nehubnete

Při hubnutí budou budete bojovat s některými známými fakty: Omeleta s klobásou a sýrem je chutnější než omeleta z bílků, hranolky s tatarkou chutnají lépe než salát bez zálivky, mléčná čokoláda je chutnější než hořká.

Kdyby hubnutí bylo snadné, nikdo by neměl nadváhu. Na druhou stranu mít zdravou váhu je mnohem příjemnější pocit, než mít nadváhu. Zdravé váhy snáze dosáhnete právě tehdy, když si zvolíte zdravý životní styl za ten, kterým chcete žít. Ačkoliv se to může zdát jako obrovská změna, kvůli které se od základů změní váš život, nemusí to tak být.

Zdravý život je pouze o tom logicky přemýšlet. O tom, co jíte a z čeho to je, jak se hýbete a čím je ten pohyb pro vaše tělo přínosný a co děláte pro sebe obecně.

Co když jste ale začali pro sebe něco dělat, ale kila nejdou dolů? Mrkněte na devět našich tipů, čím může být takový neúspěch zapříčiněn.

1. Máte špatnou přípravu

Nejen pro pionýry platilo heslo: Buď připravený! Jakmile máte lednici a špajz plné správných potravin, jako je třeba krůtí maso se spoustou proteinů, celozrnné pečivo obsahující správné sacharidy a vlákninu, ovoce a zelenina nadupané vitamíny a ořechy obsahující zdravé tuky, znamená to být připraven na zdravý jídelníček. Podobně i výběr jídla z menu restaurace předem na internetu vás udrží na správné vlně, když se rozhodnete jíst venku.

A pokud máte rádi sladké, mějte připravenu jeho zdravější variantu v podobě ovoce nebo dietních zákusků pro případ, že vás bude honit mlsná.

2. Nepijete dostatek vody

Dostatečný příjem vody vám zlepší celkové zdraví - ať už kůži, kosti, klouby nebo trávení, paměť i mozkové funkce. Stejně tak podpoří správný průběh procesů v těle. Otázka je, kolik vody za den vypít? Každý jsme jiný a každé tělo potřebuje jiné množství tekutin. Obecná rada "2 - 3 litry denně" je sice správná, ale je jen na vás najít si přesný způsob, jak nejlépe pít v průběhu celého dne. Nezapomínejte však, že procesy uvnitř vašeho těla probíhají neustále a podporujte je pitím vody průběžně.

Při více studiích bylo prokázáno (a je to logické), že ti, kteří před jídlem vypijí sklenici vody, dokáží zhubnout více než ti, kteří pijí až po jídle. Žaludek je tak částečně zaplněn tekutinou a rychleji se dostaví pocit sytosti.

3. Nemáte dostatek proteinu ve stravě

Pokud ve vaší stravě převládají sacharidy, bude se vám ve finále hůře hubnout. Zařaďte do jídelníčku víc proteinů a uvidíte brzy rozdíl. Tělo totiž při zažívání bílkovin spálí až dvakrát více kalorií než při zažívání toho samého množství cukrů.

Ideálním zdrojem bílkovin jsou například kuřecí nebo krůtí maso (bez kůže), vepřová panenka či libové hovězí. Když si na maso nepotrpíte, bílkoviny jednoduše dodáte tělu třeba pomocí vajec, tvarohového sýru nebo ořechů.

4. Pijete moc kalorií

Většina slazených nápojů vám dodá energii, ale pouze v podobě cukru. Vaše tělo tak sice nabudí, ale o to dříve budete mít hlad - pitím těchto nápojů nepřijmete nic, co by vás zasytilo. Zkuste vyměnit slazené limonády, džusy, čaje nebo kávy za vodu nebo domácí limonády, čaj a kávu neslaďte.

Nezapomeňte, že nejvíce kalorií přijmete pitím alkoholických nápojů. Když už vyrazíte do restaurace nebo hospody, dejte si radši než panáka jedno pivo.

5. Nemáte dostatek spánku

Můžete na sobě dřít, jak chcete, ale bez dostatku spánku nedosáhnete a hlavně si neudržíte úbytek váhy tak, jak chcete. Ať už chcete nebo ne, vaše hormony - leptin a ghrelin se o to postarají. Více o spánku a jeho vlivu na zdravý život najdete zde.

6. Nesnídáte

Ne každý má ráno do sebe dostat jídlo. I pro ty z vás ale platí, že během první hodiny poté, co vstanete, byste měli posnídat. Tedy měli byste, pokud chcete podpořit svůj zdravý život.Chcete vědět, proč? Tady najdete odpověď.

7. Nemáte přehled o svém jídle

I když nakoupíte hromadu zdravých věcí a snažíte se jíst zdravě, nemusíte hubnout. Pokud nemáte přehled o tom, co v průběhu dne a v jakém množství jíte, může být hubnutí těžké. Zapisování si přesných porcí jídel vám ho rozhodně usnadní. V dnešní době je dostupných spoustu on-line jídelníčků nebo aplikací pro chytré telefony, které vám přehled o jídelníčku usnadní.

Jednoduše tak uvidíte, z čeho se skládá vaše strava a kolik jakých živin vám přináší. Psaní si všeho, co sníte, má take psychologický efekt - přecijen si víc rozmyslíte, jestli si dáte zmrzlinu naproti u Itala, když si ji musíte zapsat.

8. Neposilujete

Hubnout můžete i bez pohybu - nezdravě. Hubnout můžete i pouze díky kardiu - opět ale nezdravě. Zkuste ke kardiu doplnit posilovací cviky a změníte takové hubnutí na zdravé.

Mnoho studií prokázalo, že samotné kardio povzbudí metabolismus pouze během samotného cvičení a pouze krátce po jeho skončení. Posilování nakopne metabolismus na dlouhou dobu i po skončení cvičení. Právě po silových cvicích metabolismus svalů stále spaluje energii. Zkuste tedy střídat silové cviky a kardio - hubnoucí efekt tak bude mnohem větší.

9. Házíte flintu do žita

Hubnutí není závod s časem. Tedy alespoň to zdravé, které bude mít dlouhodobý efekt, ne. Proto neházejte flintu do žita, když se vám nebude dařit hubnout tolik, kolik chcete hned na začátku. Rozhýbání všech procesů souvisejících s úbytkem tuku, nějakou dobu trvá. Proto si dejte čas.

Měli jste po týdnu zdravého pohybu a zdravého jídla nepřekonatelnou chuť na něco pořádně nezdravého? Dali jste si jeden den místo ovoce čokoládovou tyčinku? Dopřáli jste si v neděli po obědě pořádnou smetanovou zmrzlinu? Cítíte se poté, jako byste zhřešili a po takovém hříchu vám naskočila zpět všechna zhubnutá kila? A dost!

Zdravý život není o tom, že něco nesmíte nebo že se kvůli tomu, že jste se rozhodli žít zdravě, musíte cítit špatně. Naopak, užijte si jednou za čas něco dobrého. Uvidíte sami, že zdravý život je vysoce návykový a i když si dáte občas něco sladkého, nebude vás to lákat tolik, jako v minulosti. A to rozhodně není důvod, proč se cítit špatně.

Co vy na to?