Jaký je nejlepší olej na smažení? Stačí znát bod zakouření

V obchodech najdeme spousty druhů olejů a dříve nebo později se o každém dozvíme, že se nehodí na smažení, pečení nebo vaření. Pravdou je, že se opravdu každý hodí víc na něco jiného, jak se v nich tedy vyznat?

Najít si ten vhodný olej nemusí být nic těžkého, stačí si jen vždy vybrat ten správný. Na každou věc se hodí totiž lépe jiný typ a rozdíl mezi nimi je právě ten tajemný bod zakouření.

Co je bod zakouření

Čistě vědecká definice zní, že jde o teplotní bod, kdy se olej začne rozkládat. Lidsky řečeno se jeho jednotlivé části rozdělí a olej se začne přepalovat. Právě díky tomuto rozdělení se totiž oddělí částečky, které snesou menší teplotu a ty se právě začnou v oleji přepalovat. O tom, že právě při zmíněném přepalování dochází k uvolňování rakovinotvorných látek asi nemusíme psát.

Zkrátka, to čemu se právě chceme při smažení vyhnout je už zmíněné přepálení, které není dobré pro zdraví, ale ani pro chuť jídla. Proto je tak důležité znát právě bod zakouření. Pokud vás zajímá jaký olej vybrat obecně, ne jen pro smažení, zkuste se podívat také do našeho dřívějšího článku. Jaký olej je nejlepší pro vaše zdraví.

Jaký olej tedy vybrat

Logicky vzato je tedy nejlepším olejem ten, který se přepaluje při nejvyšší teplotě a proto bude i nejzdravější. A ono tomu tak skutečně je, jenže tak snadné to není. U jídla jde totiž především o chuť a tu právě olej dokáže velmi ovlivnit.

Jen si zkuste vzít obyčejný řízek usmažený na třech různých druzích tuku? Máslo, sádlo a olej. Určitě se vám nejvíce líbí ten na másle, ale to je také ta nejhorší varianta. Proto musíme vždy volit kompromisy.

Máslo

I když je tak dobré, pro tepelnou úpravu se vůbec nehodí. Jeho bod zakouření je kolem 150 °C a to je na usmažení řízku málo. Raději jej tedy použijte na chleba a sáhněte po jiném tuku.

Sádlo

Často opovrhovaná varianta, protože článku o nezdravosti sádla bylo vždy všude dost. Pravdou je, že o nezdravosti se vedou spory a poslední módní vlna říká, že o nic strašného nejde. Pokud se na sádlo podíváme čistě z pohledu tepelné úpravy, pak jde o výbornou variantu. Bod zakouření kolem 180 °C je pro smažení perfektní.

Slunečnicový olej

Taky jste zaregistrovali, že je pro dietní kuchyni ideální? Pravdou je, že díky přítomnosti vitamínu E je vážně vhodný, ale bohužel ne pro vaření. Bod zakouření kolem 110° C je dokonce méně než u másla a tak jej použijte raději do salátů.

Řepkový olej

Z pohledu tepelné úpravy jde o favorita. 240° C jen tak na pánvi nedosáhnete a navíc je chuťově takřka neutrální. Pokud tedy volit mezi slunečnicovým a řepkovým, na řízek zvolte raději řepku.

Olivový olej

Určitě jste si také prošli obdobím, kdy jste olivovým olejem nahradili všechen tuk. Při dietě je to opravdu dobrá volba a dokonce ani na tepelnou úpravu nejde o špatnou volbu. Začne se přepalovat až při přesáhnutí 200° C a tak se i na smažení dobře hodí. potíž ale nastává u lisovaných olejů a méně kvalitních. Zde zůstávají menší části slupek, které se pálí při mnohem menších teplotách. Proto musíte sáhnout po opravdu kvalitním type, případně jej raději použít pro studenou kuchyni.

Kokosový olej

Ano, i tento netradiční typ tuku si už užil svoji chvilku slávy. Pro tepelnou úpravu vhodný, díky bodu zakouření kolem 200° C a díky své schopnosti být tuhý při pokojové teplotě vhodný i do studené kuchyně. Jediným problémem je jeho chuť, která jídlo skutečně velmi ovlivní.

Přepuštěné máslo ghí

Závěrem máme dnešního favorita. Jedná se o přepuštěné máslo, kdy se během tepelné úpravy odstraní mléčné bílkoviny, které snižují bod zakouření. I když jídlo ovlivní svojí chutí, kdo by nechtěl výbornou chuť másla v pokrmu :-)

Bod zakouření až na 250° C z něj dělá dnešního favorita, které volíme my. Snad jediným problémem zůstává jeho cena.

Co vy na to?