Ty nejlepší články rovnou do mailu

Banán - co možná ještě nevíte

V obchodech jsou banány celoročně prodávány za rozumnou cenu a často si je tak dáme ke svačině. Víme ale, co jíme?

Pro zdravý život jsou banány vhodné, protože obsahují důležité vitamíny a minerály. V rámci jídelníčku jsou pak výbornou svačinou, která dokáže zasytit.

O banánech jsme pro vás zjistili víc informací. Než si příště dáte jeden na svačinu, budete alespoň vědět, co jíte.

Banány (ne)jsou plné chemikálií

Při konzumaci banánů, podobně jako při konzumaci kteréhokoliv jiného ovoce koupeného v obchodě, nezapomínejte, že při jejich pěstování, přepravě i skladování byly použity chemikálie. Ovoce tak přežije dlouhé cesty i přes půl světa a na pultu obchodů vypadá nádherně. Proto volte ovoce ideálně doma vypěstované nebo - v případě banánů - alespoň v "bio" kvalitě.

Větší část chemikálií u banánů obsahuje logicky slupka (na ní se aplikují různé postřiky). Ale právě proto nezapomeňte, že po oloupání banánů, je dobré ihned si umýt ruce.

Banány jsou vhodné pro dietu

Ve středně velkém banánu najdete jenom 110 kalorií, 30 gramů sacharidů a 3 gramy vlákniny. Kromě toho se v banánu také nachází rezistentní škrob (cca 3 gramy), díky kterému se cítíte déle zasyceni. Na druhou stranu při konzumaci zelených banánů může právě tento škrob způsobit nadýmání - zelené banány ho obsahují větší množství.

To, že vás banán zasytí na delší dobu, z něj dělá potravinu vhodnou při dietě.

Banán může zvýšit váš sportovní výkon

Toto může být důvod, proč hodně sportovců má rádo banány. Pokus, který skutečně proběhl, ukázal, že konzumace poloviny banánu každých 15 minut během jízdy na kole bylo stejně účinné jako pití sportovního nápoje. Pokud hodně sportujete, banány jsou dobrou volbou, jak dodat palivo svalům a zároveň jim dodat antioxidanty a živiny, které v nápojích nenajdete.

Vůně banánu vás může zasytit

Překvapeni? Podle jedné americké studie opravdu vůně některých potravin způsobuje to, že mozek vnímá toto jídlo jako již snědené. A právě jedním z těchto jídel je banán. Pokud nevěříte, zkuste příště hladoví očuchat pár banánů.

Banány vás nakopnou vitamínem B a C

Banán obsahuje 20% doporučenné denní dávky vitamínu B6. Nedostatek vitamínů skupiny B se projevuje svalovým škubáním - např. cukáním víček, zapomnětlivostí nebo záněty sliznice dutiny ústní.

Když se někdo zmíní o vitamínu C a ovoci, většinou si vzpomeneme na pomeranče nebo jahody. Málokdo ale ví, že banán obsahuje až 15% denní doporučené dávky vitamínu C.

Banány jsou pomoc při průjmech

Díky tomu, že banány jsou snadno stravitelné a nedráždí žaludek ani zažívací ústrojí, jsou vhodné při střevních obtížích v rámci dietní stravy. Ne nadarmo se v takovém případě doporučuje konzumovat pouze banány, rýži, jablečnou přesnídávku nebo kaši a suchý toast.

Banány mají dobrý vliv na krevní tlak

Banán obsahuje cca 420 mg draslíku (cca 9% doporučené denní dávky) a žádný sodík. Takový poměr minerálů je vhodný při snižování krevního tlaku. Vysoký krevní tlak je právě často způsoben vyšším množstvím sodíku ve stravě. 

Banány mají dobrý vliv na náladu

Díky obsahu cca 27 mg hořčíku (cca 7% doporučené denní dávky) vám konzumace banánu pomůže zlepšit náladu. Při nedostatku hořčíku se totiž často projeví deprese, úzkost nebo podrážděnost. Dejte si banán a budete se cítit lépe.

Tip od nás

Dejte si banán v nečekaně dobré podobě třeba na snídani. Tady je recept.

Co vy na to?