Proč začít s běháním právě na jaře

Podle kalendáře sice je sice ještě zima, venku však vládnou příjemné jarní teploty. Konečně je zde doba, kdy je sportování venku příjemné. Využijme toho a vyběhněme ven, protože právě teď je ideální začít běhat.

Jaro – ideální období, kdy začít s během

Chcete-li začít s během, nejlepším obdobím je jaro. Netrápí nás náledí, mrazivý vzduch ani nás nesužují tropická vedra. Místo podzimních plískanic a pošmourných dnů si užíváme příjemné slunečné počasí. Pokud jste začátečníci, nechtějte se vyrovnat pokročilým běžcům, fyzická kondice se buduje postupně. Naplánujte si čas běhu, nikoliv kilometry, běhání má být hlavně radost. Nezapomeňte na vhodné oblečení, běžecké boty ani na dostatečný pitný režim. 

Rozběhejte jarní únavu

Venku je krásně, přesto bychom nejraději zůstali zalezlí doma a příjemně lenošili. Dostihla nás jarní únava. Nejlepším lékem proti ní není lenošení na gauči, na jarní únavu platí běh. Kromě příjemného jarního počasí by nás měl motivovat k pravidelnému běhu nějaký závazek. Dobrý nápad je přihlásit se na závod.  

Co je důležité dodržovat?

Běh není pouze o pravidelných trénincích, běh je také o zdravé stravě. Naše tělo potřebuje dostatek bílkovin, vlákniny, vitamínů, minerálů a dalších potřebných látek. Kromě vhodné stravy podpoří regeneraci také dostatek spánku. Již po pár týdnech běhání pocítíme, že se zlepšila naše fyzická kondice i naše nálada. Při běhu totiž došlo k vyplavování endorfinů - hormonů štěstí, zodpovědných za dobrou náladu. Běh nás doslova nabije energií, pročistí hlavu a také nám pomůže k lepší postavě. 

Osvojte si zdravý běžecký styl

Univerzální běžecký styl neexistuje, existují však pravidla pro zdravý běh. Správná práce nohou při běhu, včetně došlapu, šetří naše kolena i klouby. Práce nohou závisí na délce trati, rychlosti i na terénu. V každém případě bychom měli dopadat na střední část chodidla. Dělat dlouhé kroky není dobrý nápad, koledujeme si tím o bolest – naopak je třeba dělat kroky menší. 

Držte se!

Při běhu záleží i na držení našeho těla. Běžíme vzpřímeně s mírným nakloněním dopředu. Nevystrkujeme zadek, neprohýbáme bedra, nezvedáme kolena příliš vysoko, ramena jsou uvolněná, trup je zpevněný a hlava je vzpřímená. Naše těžiště by se mělo nacházet v přední části hrudníku. Neméně důležitá je i technika dýchání - nadechujeme se zhluboka nosem a poté pomalu vydechujeme. Nádechem vháníme vzduch do celého trupu. Nádech i výdech by měl trvat stejnou dobu. 

Tak nahoďte tenisky a hurá na to!

Další články na nejfit o běhu: