Přivolat hlad a změnit chuť. I to dokáží bublinky v sycených nápojích

Říká se, že na žízeň je nejlepší pít vodu. A ono to tak skutečně je. Oproti pití slazených limonád, colových nápojů, kávy nebo čaje rozhodně vodou žízeň zaženete a nebudete tělo zbytečně přeslazovat nebo povzbuzovat k odvodňování. Málokdo ale ví, že oblíbená perlivá voda může povzbudit chuť k jídlu.

Perlivá voda je známá už mnoho desítek let. Starší z nás si mohou zavzpomínat na sifón, o něco mladší pak kupovali už balenou perlivou vodu v obchodě. Ti ještě mladší už berou jako samozřejmost, že si mohou koupit perlivou, ale i jemně perlivou vodu, která tolik "neškrábe" v krku při pití.

Bublinky v nápojích mění vnímání chuti

Mnoho lidí nerado pije obyčejnou vodu, protože ta nijak nechutná. Oproti obyčejné vodě ta perlivá, sycená oxidem uhličitým, je chunější. A to právě díky bublinkám CO2, které v ústech lehce dráždí a stimuluje chuťové pohárky. Jsou to také právě tyto bublinky, kvůli kterým nám slazené perlivé nápoje - třeba cola - nepřijdou až zase tak moc sladké. Pokud nevěříte, zkuste porovnat chuť coly z čerstvě otevřené láhve a coly, ze které necháte vyšumět všechny bublinky. I když bude stejně chlazená, bude vám ta vybublaná připadat o dost sladší. 

Čtěte také: Kyselina fosforečná dodá chuť colovým nápojům, ale může i odvápnit tělo

Pitím perlivé vody zaženete žízeň a přivoláte hlad

Pokud máte žízeň a sáhnete po obyčejné vodě, děláte dobře. Voda se z úst dostane do žaludku, kde už se její část vstřebává a zbytek pokračuje trávicím traktem postupně až do tlustého střeva. 

Když na uhasení žízně zvolíte vodu sycenou oxidem uhličitým, bublinky v ní obsažené budou mít vliv nejen na její chuť vnímanou pohárky. Budou se totiž dále uvolňovat i v žaludku, kam voda doteče po polknutí rychle a budou dráždit tzv. mucin, tedy ochrannou vrstvu žaludeční stěny. Tělo toto dráždění může vnímat jako signál, že v žaludku je nějaká potrava a spustí procesy související s jejím natrávením. Jenže ve skutečnosti se žaludkem místo potravy prohnala jen perlivá voda a není tak co trávit. Aby proces natrávení neběžel "ne prázdno", tělo pak dá signál k vyvolání pocitu hladu - pomocí hormónu jménem ghrelin - a vy nakonec dostanete chuť na to se opravdu najíst. 

Pití perlivé vody tak sice může zahnat žízeň a krátkodobě vás "nafouknout" a snížit pocit prázdného žaludku, toto ale za chvíli odezní a dostaví se opačný efekt.

Čtěte také: Co dělat, když se vám nechce pít, ale měli byste

Pro vás, kteří nemusíte obyčejnou vodu, protože vám "nijak nechutná", zkuste si ji dochutit kousky ovoce, pár kapkami citrónové nebo pomerančové šťávy nebo nechte vylouhovat lístky máty. Je to rozumnější volba než sáhnout po perlivé vodě.

Čtěte také: Přejídáte se? Možná má vaše tělo jen hlad