Chcete meditovat, ale nemáte čas? Zkuste meditovat aktivně

Dnešní doba je tak uspěchaná a zrychlená, že čím dál víc z nás začíná mít pocit, že jsme neustále zavaleni prací, starostmi, povinnostmi či stresovými situacemi. Kvůli tomu nemáme už čas ani sami na sebe. Nějakou dobu se to dá vydržet, ale takový životní styl je pro naše tělo i naši psychiku velmi nezdravý. Postupně může vést až k psychickým potížím. Ideálním řešením je meditace, která je sice velmi zajímavým a lákavým způsobem, jak se naučit vyrovnávat se stresem a žít v míru a pohodě, ale zabere vám spoustu času. A čas je dnes velmi nedostatkovým zbožím.

Jistě si z nějakého filmu vybavíte scénu, jak někdo medituje – sedí na zemi v klasické poloze se zkříženýma nohama, oči zavřené, zhluboka a pravidelně dýchá a v jeho nitru se odehrávají změny k lepšímu, kvalitnějšímu a vyrovnanějšímu životu. To je hrubý nástin meditace. I když existují mnohé meditační techniky a způsoby, jejich cílem je právě docílení harmonie, životního nadhledu a schopnosti lépe se vyrovnávat se stresovými situacemi i životními peripetiemi. Značnou nevýhodou může pro mnoho lidí být fakt, že meditace vyžaduje nejen pravidelnost, ale i dostatek času. Ideálně byste se jí měli věnovat několikrát do týdne (nejlépe denně), minimum času je půl hodiny (ale čím déle, tím lépe) a samozřejmě v klidném a tichém prostředí, kde vás nic nebude rušit a rozptylovat. Upřímně, kolik z nás je schopno tohoto dosáhnout? Přesto nad meditacemi nemusíte zlomit hůl. Jednak z toho důvodu, že už je vědecky prokázáno, že opravdu fungují a také proto, že existuje i takzvaná aktivní meditace, kterou můžete provádět kdekoliv a kdykoliv a která má stejné účinky jako meditace klasická.

V autobuse, sprše i při háčkování

Rozdíl mezi aktivní a klasickou meditací je, že zatímco v té druhé se snažíte soustředit na své nitro, ta první vás učí vnímat své tělo. A to můžete zkoušet takřka za všech situací. I tentokrát byste na to měli mít alespoň trochu klid a nikdo by vás neměl rušit. Když například ráno jedete veřejnou dopravou do práce, můžete zavřít oči a začít vnímat sebe i své okolí, a to mnohem intenzivněji než kdy jindy – uvědomte si jak stojíte, své nohy, vůně i pachy svého okolí, světlo, které na vás dopadá. Nenechte svou pozornost odplout k povinnostem, které vás čekají, myslete jen na své tělo a vnímejte své pocity.

Totéž můžete provádět, když máte chvilku klidu v kanceláři, doma při nějakých ručních pracech, při koupání či sprchování, po ulehnutí do postele. Nemusíte tímto přemýšlením trávit dlouhé minuty, stačí jen chvíle – ale i díky ní si začnete uvědomovat mnohem více věcí a začnete na sebe i svět kolem sebe pohlížet zcela jinak a mnohem klidněji, což se projeví i na vaší psychice a vnitřní pohodě. Prospěje vám i situace, kdy vypnete elektroniku a mozek a budete jen lenošit.