Podle čeho poznáte kvalitní bílý jogurt

Jogurty jsou velmi prospěšné potraviny. Jsou výborným zdrojem vápníku, hodnotných bílkovin a probiotik - tedy prospěšných bakterií mléčného kysání. Podle mnohých studií posilují imunitní systém, působí blahodárně při žaludečních obtížích. Jeden kysaný mléčný výrobek se obecně doporučuje jako součást denního vyváženého jídelníčku a právě tím může být jogurt.

Když se dnes podíváte do chladících regálů v obchodech, různých jogurtů najdete nespočetně mnoho. Při výběru toho správného jogurtu bychom ale měli vědět, podle čeho poznat, že je kvalitní.

Jak se bílý jogurt vyrábí

V mléce se po dobu 4–8 hodin nechávají při teplotě asi 40 °C vyvíjet bakterie (nejběžněji Lactobacillus bulgaricus a Streptococcus salivarius). Ty pomocí tzv. kysání přemění cukr (resp. laktózu) na kyselinu mléčnou. Odtud má jogurt nakyslou chuť.

Ve velkém se jogurt začal vyrábět až na začátku 20. století. Původně se bakterie nechávaly kysat ve skleničkách, ve kterých se později prodávaly. I dnes sice najdete jogurty zrající ve skleničce nebo kelímku, tento proces nejčastěji se ale spíše už děje ve velkých nádržích v mlékárnách. Do prodeje pak jde jogurt stáčený do kelímků nebo skleniček právě z těchto nádrží.

Čtěte také: V čem je lepší bio mléko než to obyčejné

Jaké složení má kvalitní jogurt

Bílý jogurt se smí podle zákona o potravinách vyrábět pouze z mléka, smetany (popř. jejich směsi) a jogurtové kultury. Legislativa pak také umožňuje použití škrobů a želatin, tyto látky byste ale v kvalitním bílém jogurtu najít neměli. Z hlediska výživy by také bílý jogurt měl obsahovat okolo 3% tuku, ne více.

Na co při výběru jogurtu pozor

První věc, co v obchodě udělejte, je čtení etikety - vyhněte se následujícím jogurtům:

  • jogurt bílý sladký - obsahují většinou spoustu přidaného cukru
  • jogurt bílý smetanový - obsahují i kolem 10% tuku
  • jogurt bílý light / nízkotučný - obsahují jen minimum tuku, takový ústupek pak má vliv na chuť jogurtu

Dále pak už jen nastudujte složení a u nutričních hodnot zkontrolujte množství tuku. Pokud vás u regálu s jogurty bude honit mlsná a budete pošilhávat po těch slazených, udělejte nákup chytře. Kupte kvalitní bílý jogurt a k němu čerstvé ovoce - tím uděláte lepší volbu pro vaše zdraví.

Čtěte také: Na co si dát pozor u jogurtových nápojů

Článek aktualizován 18.4.2018