Ty nejlepší články rovnou do mailu

Na co si dát pozor v jogurtovém nápoji

Jogurtové nápoje se těší obrovské popularitě. Spojení zdravě znějícího slova "jogurt" s osvěžujícím "nápoj" je promyšlené. Právě jogurtový nápoj zní zdravě, lehce a přínosně pro naše zdraví. Opak ale může být pravdou, když se nevěnujete alespoň chvilku jeho složení.

Samotný bílý jogurt je zdraví prospěšný. Živé jogurtové kultury totiž blahodárně působí na náš trávící systém a díky jogurtu tělu také dodáte cenné snadno stravitelné bílkoviny. I proto ho mnoho výživových poradců doporučuje zařadit do zdravého jídelníčku.

Oproti tomu jogurtový nápoj neobsahuje ve velké většině případů jen naředěný bílý jogurt. To by pravděpodobně málokdo pil. Výrobci proto dodávají jogurtovým nápojům různé příchuti. A aby lidem chutnaly a chtěli je kupovat ve větším množství, přidají do nich i některé přísady, které jsou pak "kamenem úrazu" jogurtových nápojů.

Cukry

Na prvním místě si při výběru jogurtového nápoje dejte pozor na obsah cukrů. Ve složení můžou být schovány nejen pod slovem "cukr", ale dále třeba glukóza, fruktóza, glukózový sirup a podobně. Čím větší obsah cukrů, tím má obvykle jogurtový nápoj výraznější chuť. A tím je také méně zdravý.

Při výběru mějte na mysli, že jedna kostka cukrů váží cca 10 gramů. Pak už si jen dopočítejte podle obsahu cukrů v jogurtovém nápoji, kolik kostek cukru to vlastně vypijete v jednom balení. U některých vás možná přejde i chuť, když zjistíte, že obsahují i sedm kostek cukru.

Umělá sladidla

Pokud jsou jogurtové nápoje označeny jako nízkokalorické nebo jako "se sníženým obsahem cukrů", mohou do nich výrobci místo cukru přidat umělá sladidla. Docílí tím podobně sladké chuti, jako kdyby přidali cukr, ale zároveň i minimum kalorií.

U umělých sladidel si dávejte pozor na jejich obsah v jogurtových nápojích obecně. Už třeba jen proto, že samotná umělá sladidla jsou velmi kontroverzní, co se jejich vlivu na lidské zdraví týká.

Barviva

Podobně jako některá umělá sladidla (aspartam, acesulfam K,...) je diskutabilní i vliv některých barviv používaných v potravinářství na lidské zdraví. U jogurtových nápojů se s jedním takovým kontroverzním barvivem setkáte poměrně často. Zejména u těch červeně zabarvených. Červenou barvu jim často dodává barvivo karmín (E120), které se získává z těl hmyzu. Bohužel se také ukázalo, že velmi pravděpodobně podporuje rozvoj kožních nádorů, může způsobovat astma, alergickou reakci nebo vyrážky.

Ideální jogurtový nápoj je tak s trochou nadsázky právě naředěný bílý jogurt. Pokud máte na nějaký mléčný nápoj chuť, doporučujeme sáhnout po kefíru, který je zdravější a celkově pro vaše tělo prospěšnější.


Tyto články vás také zaujaly:

Co vy na to?