Jakým dietním pastím se na dovolené s polopenzí vyhnout

Ten pocit zná každý, kdo někdy vyrazil na dovolenou a zaplatil si polopenzi. Ráno se hlavně hodně najíst, abychom vydrželi do večera a večer na kroutící se prázdný žaludek to chce pořádnou porci - vždyť jsme celý den nejedli! Tentokrát jsme ale vše udělali jinak a vyzkoušeli na sobě, že i na dovolené s polopenzí se nemusíte přecpat a přitom celý den vydržet v pohodě.

Snídaně je základ, když si ji vychutnáte chytře

Představte si to - snídaňová místnost v hotelu je plná různých nerezových poklopů skrývajících rozličné dobroty. Od míchaných vajíček až po palačinky. Všechno tak krásně voní a všeho je tak moc... až člověk často neodolá a nabere si na talíř (nebo rovnou několik talířů) co nejvíc jídla. K tomu hezky ten výborný sladký džus, co je hned vedle a rozhodně se všechno musí sníst - přece to nenecháme vyhodit.

Právě tímto způsobem se na dovolené naučíte hned po ránu přecpávat a pak s těžkým žaludkem protrpíte celé dopoledne. Nakonec vás lehce po obědě přepadne obrovský hlad, protože jste ráno tělu sice dodali hodně jídla, ale vesměs žádné, které by dokázalo zasytit na delší dobu. Třeba jako ten krásně vypadající croissant z bílé mouky, tuku a cukru, který jste si dali místo celozrnného pečiva.

Buďte chytří a nenechte se zlákat těmi nezdravými jídly, které jsou na všech bufetových snídaních. Naopak, vychutnejte si v klidu pomalu snídani o dvou chodech:

První chod: příklad slané snídaně - trochu míchaných vajíček + sýr, zelenina (nebo zeleninový salát), trochu fazolek a jeden malý párek. Pro ty, kdo se neobejdou bez pečiva, ještě jedna malá celozrnná bulka.

Druhý chod: sladká snídaně - ovocný salát nebo ovoce s bílým jogurtem a trochou müsli. Nic vám nebrání dát si třeba i jeden lívanec s ovocem a bílým jogurtem. Všeho jen s mírou, po prvním chodu ucítíte už plné břicho, tak není třeba to přehánět.

Na pití si dejte čaj (ano, ten je na všech snídaních hned vedle těch sladkých džusů) a/nebo vodu. Sladkou chuť ukojíte ovocem, které si dopřejete jako druhý chod. Není potřeba nacpat tělo cukrem ještě v podobě džusu.

Snídaní byste měli tělu dodat dostatek bílkovin a tuků (např. z vajíček), ale i vlákniny (zelenina, celozrnné pečivo, částečně i ovoce se slupkou). Díky vláknině nebudete mít hlad už za pár hodin, ale budete se cítit nasyceni až do odpoledne. Pak stačí jen malá chytře připravená svačina, aby tělo vydrželo do další porce jídla - do večeře.

Na "nakopnutí" po ránu pomůže sladký ovocný salát nebo ovoce samotné, které vám dodá rychlou energii.

Více od nejfitu: jak přežít cestování a nepřibrat

Večeře ovlivní kvalitu vašeho spánku

U večeře na vás bude působit ještě víc podnětů než u snídaní. Právě tady se hotely snaží nabízet širokou škálu jídel, aby od hostů za pobyt dostaly lepší hodnocení - vždyť komu chutná, ten je pak přeci i spokojenější celkově s ubytováním, ne?

První tip: jak se najíte, tak se vám bude spát. Když budete z večeře odcházet s těžkým břichem, nevyspíte se moc dobře (tělo se bude snažit strávit všechno, co jste do něj nacpali). Když naopak povečeříte rozumně, aby tělo stihlo jídlo strávit do doby odchodu do postele, vyspíte se dorůžova. Na večeři tak klidně vyražte dříve a po ní pak ještě máte čas na procházku.

Fronty na jídlo budou u každé večeře. A ve vás vyvolají pocit, že si právě ten chod musíte nabrat také a ideálně hodně velkou porci (protože možná už pak nebude). Ale nebojte, obsluha za chvíli přinese úplně novou porci, takže není kam spěchat. A to, že ostatním chutná, neznamená, že vám bude taky - naberte si proto malou porci na ochutnání a později si můžete přidat.

Prázdný velký bílý talíř vás bude vždycky lákat k tomu, abyste na něj přidali hodně jídla. I když naberete porci tou naběračkou, na tom talíři vypadá tak malá... obvykle proto přidáte další a další, až se talíř trochu zaplní. Ale pozor! Naučte se nabrat si jen jednu "lžíci", není potřeba to přehánět.

Není potřeba ochutnat všechno - ten široký výběr jídel sice láká k tomu neustále si přidávat a objevovat nové chutě, vy ale buďte chytří a naberte si právě to, co si třeba doma jen tak neuvaříte. Mořské plody, různé druhy ryb nebo exotické saláty jsou tím pravým a obvykle i méně kalorickým. 

Budete mít nutkání sníst všechno, aby se na vás obsluha nedívala divně, když bude odnášet talíř s nějakými zbytky. Proto si radši nabírejte méně a pak si přidejte jen to, co vám chutná nebo se naučte nemít špatný pocit, když necháte na talíři zbytky. Obsluze je to jedno, vždyť kromě vás je tam mnoho jiných.

Dezerty jsou sladkou tečkou, ne třetím chodem. Proto si naberte opravdu jen na chuť ten, který se vám líbí nejvíce. Občas to může být těžké, protože všechny dezerty vypadají nádherně. Volte proto podle své chuti - máte rádi čokoládu? Dopřejte si právě čokoládový dezert a ty ostatní nechte pro ostatní? Díky tomu, že malým dezertem jen "doladíte" chutě, nebudete pak po večeři zbytečně funět s nacpaným roztaženým žaludkem.