Rozhovor s psychoterapeutkou: Na lidi je toho víc než moc, nemají na sebe čas

Jaký názor má psychoterapeut na současné vlny rozmanitých diet? Co radí, abychom nepodlehli tlaku okolí a nezhroutili se? A s čím se na psychoterapeuta obrací lidé nejčastěji v souvislosti s hubnutím a zdravou stravou? Na všechno jsme se tentokrát zeptali psychoterapeutky, mediátorky a koučky v jedné osobě, Mgr. Kláry Rudolfové.

V první řadě nám prosím prozraďte, jak pomáhá lidem psychoterapeut?

Psychoterapeut se zaměřuje na vše, co je důležité pro konkrétního člověka a snaží se mu poradit přímo "na míru" podle jeho potřeb a dotazů. Vytváří pro své klienty bezpečné místo, kde se nemusí člověk bát cokoliv říct, s čímkoliv se svěřit, srovnat si nahlas myšlenky a pocity, aniž by se o tomto dozvěděl kdokoliv další, psychoterapeut je totiž také vázaný etickým kodexem. Cílem je pomoci člověku pochopit souvislosti, chápat, proč něco chce nebo nechce a hlavně věřit sám sobě.

Obracejí se na vás lidé s prosbou o pomoc související s jejich tělem, dietami, zdravou výživou? 

Problematika výživového poradenství a otázky klientů související s jídlem byly v mé praxi vždy, a je pravda, že přibližně poslední rok se s výživou spojené dotazy objevují častěji, zejména od žen. Co je ale zajímavé, že během posledního přibližně třičtvrtě roku se na mě obrací čím dál mladší ženy. Chtějí poradit i v souvislosti s tím, že už k někomu z výživových poradců chodí a chtějí řešit nejen samotnou stravu, ale celkově svůj stav.

Na co se vás ptají? Řeší s Vámi i vliv stravy nebo diet na jejich psychiku?

Spíše přicházejí s tím, že se stydí za to, že drží nějakou dietu, nebo se jí snaží držet, ale moc jim to nejde. Potom se dostáváme k tomu, že je toho na ně moc ve škole, doma, na kurzech a kvůli tomu přestávají zvládat i ostatní věci. Jsou sami se sebou nespokojení, brečí, mají úzkosti a nevědí, jak z toho ven. Částečně z toho pak vyplývá i to, že nejsou spokojení se svým tělem, protože nemají čas se o sebe starat nebo tu svou emoci či stres zajídají.

Znamená to tedy, že v dnešní době je na lidi vyvíjen velký tlak aby byli ti nejlepší? Doma ideální manžel/manželka, v práci nebo škole mít ty nejlepší výsledky a k tomu všemu ještě vypadat dobře.

Ano, ten tlak je dnes opravdu pozorovatelný. Když ke mně klient v souvislosti s tématem stravy či diety přijde na konzultaci, je vidět, že je toho na něj víc než moc a je často úplně vyčerpaný. Z klientovy řeči pak vyplývají obvykle dva závěry - první je "nemám na sebe čas, mám toho fakt hodně" a druhý pak "nemám na sebe čas, snažím se totiž ve všem vyhovět hlavně ostatním". V obou dvou případech mě osloví lidé, kteří vědí, že už opravdu potřebují něco změnit. Jsou sami se sebou nespokojeni, ale nechtějí nebo nevědí, jak a proč si najít čas sami na sebe.

"Naučte se najít si čas sami na sebe"

V takovém případě se snažím klientovi pomoci, aby se naučil najít si ten čas na sebe. Mám na mysli pouhých pět, deset minut denně. Během nich si totiž člověk může v klidu zohlednit sám sebe a vnímat lépe, co je pro něj dobré. To je ten základ.

Čtěte také: Jste se sebou nespokojeni? Právě to vás nakopne

Jak s tím pracovat dále?

Člověk musí nejprve akceptovat, že chce sám se sebou něco dělat, tu myšlenku musí přijmout za svou. Teprve poté je připravený na druhý krok, kdy se sebou skutečně něco dělat začne. Pokud by přeskočil ten první krok a nepřijmul, že chce provést konkrétní změnu a tu změnu opravdu sám v sobě akceptuje, umí si ji reálně představit, hrozí riziko, že se vrátí ke svým starým návykům. Ty jsou totiž obvykle pohodlnější, jsou už zaběhnuté.

V souvislosti s dietou pak musím dodat, že i zde platí, že je potřeba si nejprve uvědomit, co je pro mě jako člověka samotného dobré. Právě těmi svými novými, dobrými návyky pak můžu nahradit ty staré, které nepřinášejí to, co chci.

Jak těžké je vyměnit starý návyk a nahradit ho novým?

Je to práce, to nezastírám, a proto je to poměrně těžké. Právě tuhle práci za vás totiž nikdo neudělá. Na druhou stranu, pokud už jste o té potřebné změně popřemýšleli a přijali ji sami v sobě za svou, jste o ni přesvědčení a věříte v ní, dá se to zvládnout mnohem snadněji.

V posledních letech se střídají rychle různé diety a každých pár měsíců tak hodně lidí zkouší něco nového. Jak nepropadnout módním vlnám v dietách?

Tady je na začátku potřeba se zamyslet, k čemu člověku slouží takové "přeskakování" mezi různými dietami, co mu to vlastně přináší a proč chce zkoušet pořád nějakou tu novou dietu.

"Rychle to nejde"

Může to být nespokojenost sám se sebou, touha po rychlé změně, naděje nebo mylný předpoklad, že se za mě někdo postará o to nepříjemné a budu tak rychleji a pohodlněji v cíli. Je možné, že právě proto někdo může pak střídat jednu dietu za druhou. Bohužel ale - ani při dietách - tímto způsobem člověk nedosáhne rychle to, co vyžaduje čas.

Co mohu poradit lidem je také najít si bezpečnou osobu, které můžou říct vše. Někoho, kdo je neodsoudí a komu tedy mohou zmínit i to, co se jim nelíbí, co by si přáli změnit a čeho chtějí dosáhnout. Může to být manžel/manželka, maminka, dobrý kamarád, trenér, výživový poradce nebo právě třeba psychoterapeut. Je důležité, že taková důvěryhodná osoba neodsoudí vaše myšlenky, ať jsou chaotické sebevíc a třeba na první pohled nedávají smysl. 

"Chceme být co nejvíc v souladu s přírodou, ale dietami jdeme proti ní"

Co je podle mě ještě zajímavé v souvislosti s různými trendy dietami, které zmiňujete, je ten obrovský kontrast. Na jednu stranu se teď všichni snaží žít v co největším souladu s přírodou a "in" jsou čerstvé přírodní potraviny a ingredience a na druhou stranu pak zkoušíme nejrůznější diety, které jdou proti přírodě a proti všemu nám přirozenému.

Čtěte také: Poslouchejte své tělo, řekne vám víc, než si myslíte

V dnešní době je těžké nepodlehnout iluzím dokonalých vysportovaných hubených postav, které vidíme ve všech magazínech. Co můžete poradit, aby člověk nepodlehl tomu, že takové dokonalé tělo je to normální?

Na to vám můžu odpovědět čerstvým zážitkem. Když jsem šla na rozhovor s vámi, potkala jsem na ulici jednoho českého herce. Právě jeho znám z uveřejněných fotek, má vždycky přesně ty fotky, které zmiňujete a vypadá na nich spokojený a šťastný a pořád mladý. A když jsem ho teď viděla na ulici, bez retuší a úprav, tak mi jen prolétlo hlavou: "Fakt je vidět, že mu těch 70 už je." 

Děkuji za rozhovor!

Čtěte také: Instagram při hubnutí je dobrý sluha, ale zlý pán

Kdo je Mgr. Klára Rudolfová?

psychoterapeut, zapsaný mediátor, supervizor, kouč

  • členka České asociace pro psychoterapii, Společnosti rodinných a systemických terapeutů, České arteterapeutické asociace
  • zapsaná v seznamu mediátorů Ministerstva spravedlnosti ČR
  • od roku 2012 provozuje soukromou psychoterapeutickou praxi, supervizi, mediaci a poradnu v Říčanech u Prahy
  • Více na www.terapie-koucink.cz