Ty nejlepší články rovnou do mailu

Clean Eating - čisté stravování je u nás přirozené

Možná jste někde zaslechli, že je teď populární clean eating. On opravdu populární je, ale v Čechách se nejedná zas tolik o převratnou novinku. Na rozdíl od Ameriky jde u nás spíš o návrat k původnímu stravování. Proto je díky clean eating snadné dostat tělo znovu do formy. A proto byste o něm měli vědět víc.

Clean eating znamená v překladu čisté stravování. A o stravování čisté pro vaše tělo opravdu jde. Tělu při něm dodáváte takové potraviny, ze kterých pak nemusí složitě odbourávat toxické nebo odpadní látky. Díky tomu se při dodržování zásad clean eatingu cítí člověk po jídle plný energie. Pryč jsou tak stavy, kdy byste si po odědě dali dvacet. Takovéto jídlo tedy přispívá k zdravému fungování těla a zajišťuje správný průběh procesů. Když si nezaplácnete trávící soustavu přísadami, které neumí tělo jednoduše strávit, budete se snadno cítit lépe.

Clean eating rozhodně není dieta. Nemá vás nijak omezovat nebo nutit vzdávat se jídel, která vám chutnají. Naopak, vy si jídla můžete vychutnávat dle libosti, stačí jen používat takové suroviny, které tělu neškodí - jsou pro něj "čisté".

Jaké potraviny při clean eating vybírat? To je jednoduché - ty co nejméně zpracované. Nebojte se toho, že něco nesmíte koupit. Smíte. Stačí jen vybrat takové potraviny, aby vám dělaly dobře. Tedy bez přidané chemie, ideálně nezpracované. Je pak na vás, jak tyto "čisté" potraviny zpracujete dohromady, co z nich vytvoříte. Budete ale mít jistotu, že takové jídlo je bez přidaných éček, cukrů, ztužených tuků. A že jeho prostřednictvím dodáte svému tělu jen rozumnou porci živin.

Právě na vyvážených živinách je clean eating založený - zkuste porovnat výživovou hodnotu kuřete z fastfoodu s hranolkami a tamním salátem coleslaw a výživovou hodnotu kuřecího masa z domácího chovu s brambory ochucenými bylinkami a k tomu třeba trochu zeleninového salátu. Nefixujte se ale jen na toto porovnání, podobně se při clean eatingu snadno naučíte uvažovat a pak budete umět tělu dodávat kombinaci zdravých bílkovin (např. zmiňované kuřecí maso, vejce, ryby, mléčné výrobky), zdravých tuků (oříšky, mandle, semínka, losos, tuňák,...) a také sacharidů (ovoce, celozrnné pečivo a těstoviny).

V Americe je clean eating velký hit a téměř revoluční přístup k stravování. Vždyť ještě donedávna tam většina potravin byla zpracovaných, připravených polotovarů, aby Američani při vaření ušetřili čas. Vařit z čerstvých surovin je totiž časově náročnější (jak na jejich nákup, tak pak na zpracování) a to prostě nebylo populární. Oproti tomu u nás se ze základních surovin vaří poměrně často i dnes. Proto je pro Čechy clean eating skvělým způsobem, jak docílit zdravějšího těla a třeba i rychlejšího hubnutí. Stačí při výběru potravin číst složení a přemýšlet.


Přečtěte si i další naše články o životním stylu

Co vy na to?