Ty nejlepší články rovnou do mailu

Víte, z čeho je oblíbená Margotka?

Tyčinka Margot je jednou z velmi oblíbených sladkostí, a to už několik desítek let. Zamysleli jste se ale někdy nad tím, z čeho se vlastně Margotka skládá a jestli je na ní alespoň něco dobrého z hlediska nutričních hodnot?

Rozhodně napoví složení tyčinky Margot:

Cukr, sójová mouka (17%), glukózový sirup, částečně ztužený rostlinný tuk (palmový tuk, Shea, E492), palmový olej, kakový prášek se sníženým obsahem tuku, sušená syrovátka, aromata, kakaová hmota, glycerol, mléko sušené, kakaové máslo, E322 - lecitiny, E476 - polyglycerolpolyricinoleát, fruktózový sirup, E1103 - invertasa, jádra lískových ořechů, vlašské ořechy, mandle, višně, brusinky, jahodový prášek, ovocné pyré (višeň, jahoda, borůvka), šťávy z koncentrátů (banán, borůvka, jahoda, višeň), kokos, alkohol, jedlá sůl, sušené vaječné bílky, rostlinný koncentrát (černá mrkev, sladké brambory, ředkev, jablko, třešeň), rostlinný extrakt (kurkuma, kopřiva, špenát, paprika), E101 - riboflavin, E160a - karoteny, E120 - košenila, kyselina karmínová, karmíny

Upřímně, zabralo nám dost času, než jsmeho dočetli a udělali si tak představu o tom, co vlastně na té Margotce všem tolik chutná. Co vy, zdá se vám složení rozumné?

Už samotná délka složení napovídá, že něco není úplně v pořádku. Možná namítnete, že hodně přísad ještě nedělá potravinu špatnou. Souhlasíme - pokud se jedná o čerstvé a pro tělo rozumné suroviny, pak ano. V tomto případě nám napovídá už první složka - tedy ta, které je v Margotce nejvíce - cukr, že úplně zdravá potravina to není. Když k tomu přidáme glukózový a fruktózový sirup, ztužený tuk a třeba diskutabilní barvivo košenilu, je poměrně jasné, že tomuto mixu bude lepší odolat.

O cukru si přečtěte více v našem článku. Budete možná překvapeni, jak to s ním je vůči našemu zdraví. Každopádně v Margot je cukr (a glukózový i fruktózový sirup) tím, co zvýrazňuje chuť ostatních složek a zároveň navozuje v mozku příjemné pocity, když si tyčinku dopřáváte.

Ztužený tuk je kapitolou sama pro sebe. Hydrogenací se z celkem rozumného tuku stane tuk, který v těle páchá škody. Máte rádi své srdce a krevní oběh? Pak se právě ztuženým tukům vyhýbejte. Sladkosti se dají připravit i bez nich.

Ve stogramové Margotce sníte 53 gramů cukru (více než pět kostek cukru) a 33 gramů tuku. Z toho celých 9,5 gramu je nasycených. To je celá polovina doporučené maximální denní dávky nasycených tuků.

Margot tedy podle složení není žádnou dietní, ale ani rozumnou dobrotou. Za svou chuť vděčí mixu přísad a pořádné porci cukru a tuků. Jako rozumnou svačinu jí však nedoporučujeme.

Co vy na to?